اتاق تمیز؛ تست اتاق تمیز

صرف نظر از سطح طراحی، کاربرد و تست نصب تهویه مطبوع مربوط به اتاق تمیز، اگر کار ساخت و ساز در اتاق تمیز مطابق با استانداردهای اتاق تمیز انجام نشود، نظافت اتاق تمیز بسیار سخت است.  نباید فراموش کرد که مثلاً آلودگی محصول یا انژکتوری که مستقیماً در محیط بیمارستان به بدن تزریق می شود قطعاً منجر به مرگ می شود.

 m/اتاق تمیز

   برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

علاوه بر دما و رطوبت، کنترل پارامترهایی مانند جهت جریان هوا، فشار اتمسفر و آلاینده های زنده و بی جان برای اتاق تمیز ضروری است. علاوه بر این، بخار، هوای خروجی، آب تمیز و هوای فشرده مورد نیاز خودروهای تولیدی باید تامین شود.

 

هر دو آلاینده زنده و غیر زنده می توانند اتاق را آلوده کنند. این واقعیت کمی شناخته شده است که بزرگترین آلاینده زنده انسان است. در عرض یک دقیقه تقریبا هزار باکتری و قارچ از بدن ما پخش می شود. باید از میکروارگانیسم ها، ویروس ها و باکتری های موجود در هوا و آب حذف شود.

 

وجود آلاینده های زنده مانند میکروارگانیسم ها و باکتری ها را عقیم می گویند. اتاق تمیز صد در صد استریل شده است. برای این کار لازم است که آلاینده ها را در تمامی سطوح به حداقل و یا حتی به صفر رساند.این اتاق ها به طور خاص طراحی شده و تحت فشار ثابت نگهداری می شوند و به آنها اتاق تمیز می گویند.

 

استاندارد ISO 14644 Cleanroom برای اتاق های تمیز و همچنین محیط های کنترل شده با این اتاق ها طراحی شده است. اساس این استاندارد استاندارد 209E است. استاندارد TS 11605 استانداردی است که توسط TSE ترجمه شده و با شرایط کشورمان تطبیق داده شده است. استاندارد ISO 14644 Cleanroom چهار موضوع اصلی را شامل می شود: محدوده، دستور العمل ها، طبقه بندی و نشان دادن انطباق.

 

رویه های کنترلی برای نظارت و همچنین مستندسازی عملکرد فرآیندهای تولید را اعتبار سنجی می نامند. هدف از این فرآیند این است که هر مرحله از مراحل تولید را تحت کنترل نگه دارد. عملیات اعتبار سنجی را می توان برای وسایل نقلیه ای که بر تولید تأثیر می گذارد یا در تولید استفاده می شود، انجام داد. در این حالت مشخصات، نصب، اندازه گیری و عملکرد خودروهای مورد استفاده بررسی می شود. برای هر محصول تولید شده نیز می توان مراحل اعتبار سنجی را انجام داد.

 

باید اتاق های تمیز در بیمارستان ها، داروها، آزمایشگاه ها و بخش های غذایی وجود داشته باشد که به طور خاص بر سلامت انسان تأثیر بگذارد و تولیدکنندگان مسئول باشند و سازگاری این اتاق های تمیز با استانداردها باید توسط سازمان های بی طرف آزمایش شود.

 

اندازه گیری ذرات، اندازه گیری فشار دیفرانسیل، اندازه گیری دما و رطوبت، تست بازیابی، محاسبه جریان هوا و تعداد تغییرات هوا، تست های نشت فیلتر هپا باید توسط پرسنل واجد شرایط و بدون خطا انجام شود.

 

حوادث مرگبار در نتیجه خطاهای طراحی یا کاربرد در اتاق های تمیز طراحی شده برای دستیابی به محصول استریل

بدیهی است که این اتفاق خواهد افتاد.هدف از آزمایش ها و بررسی های انجام شده در مرحله طراحی و اجرا، اطمینان از کیفیت بسیار بالا و جلوگیری از خطاهای احتمالی طراحی و کاربرد است.

 

لازم به یادآوری است که با اجرای روش های کنترلی مشابه در پروژه های تهویه مطبوع آسایشی و سایر تاسیسات صنعتی تا حد زیادی از خسارات مادی و معنوی کارفرما، طراح و مجری جلوگیری شده و کیفیت افزایش می یابد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از آدرس و شماره تلفن ما با تیم کارشناسان ما تماس بگیرید و پاسخ تمام سوالات خود را دریافت کنید.

 

اتاق تمیز اتاقی است که در آن غلظت ذرات معلق در هوا بسیار کم است ذرات معلق در هوا همه ذرات و موادی هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

 

اتاق های تمیز از جمله موارد ضروری برای تحقیقات پزشکی، فناوری پزشکی، تولید (بدون میکروب) داروها در صنعت داروسازی و تولید مواد غذایی هستند، همچنین اتاق های تمیز در تولید نیمه هادی ها، در نوری مهم هستند. و فناوری لیزر و همچنین در فناوری هوافضا.

اتاق‌های تمیز برای ساخت و آزمایش، به عنوان مثال، ایمپلنت‌ها، محصولات پزشکی با پوشش دارویی، داروها و داروها استریل و همچنین مواد پانسمان در درمان زخم‌ها ضروری هستند.

 

مقالات بیشتر:

تنسایل

تست بایو بودن

باقیمانده اتیلن اسکاید 

تب زایی

حساسیت زایی

تحریک زایی

خدمات تست نظارت بر محیط زیست

مانیتورینگ محیطی (E/S) برنامه ای است که برای نشان دادن کنترل موثر ذرات زنده (میکرو ارگانیسم های زنده) و غیرقابل دوام در مناطق بحرانی طراحی شده است. این مناطق شامل اتاق های تمیز، هودهای جریان آرام، هودهای ایمنی زیستی، جداکننده ها، جعبه های دستکش، ماشین های قالب گیری، خطوط مونتاژ کیت هستند.

 

فرآیند پایش محیطی شامل کنترل زنده و غیرقابل دوام است: کنترل زنده به آزمایش و شمارش باکتری ها، مخمرها و کپک ها اشاره دارد. این نظارت شامل کنترل آلودگی میکروبی پرسنل، هوا و سطوح منطقه مربوطه است. این با نظارت محیطی غیرقابل دوام، که مرجعی برای تعداد ذرات اندازه گیری شده توسط یک شمارنده لیزری است، متفاوت است. شمارش باکتری‌های زنده، پتانسیل آلودگی محصولات یک شرکت را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد که اتاق تمیز طبق برنامه عمل می‌کند و به درستی نگهداری می‌شود. کنترل سطوح و هوا گواه بر آسپسیس بودن عملیات ساخت محصول است.

m/اتاق تمیز

 

شرکت‌هایی که امکانات اتاق تمیز خود را ممیزی می‌کنند این کار را انجام می‌دهند تا از رعایت استانداردهای کیفیت مورد نظر/مورد نیاز اطمینان حاصل کنند.

 

مناطقی که در اتاق تمیز آزمایش می شوند عبارتند از:

کارکنان (دستکش، لباس مجلسی)

هوا (تعداد ذرات، باکتری های زنده، کنترل دما و رطوبت، فیلترهای HEPA)

سطوح (کف، دیوار، تجهیزات، سواب، تماس)

تجسم جریان هوا و بررسی جهت آنها (تست دود)

فشارهای دیفرانسیل مکان های طبقه بندی شده

سطح روشنایی

تجزیه و تحلیل آب: میکروبیولوژیکی و شیمیایی

پایش هوای فشرده: زنده و غیرقابل دوام

صلاحیت در گندزدایی

با پایش محیط تولید در سطح میکروبی، می توان ثابت کرد که آلودگی کنترل شده است که از یک طرف می تواند خطرات محصولات را کاهش دهد و از طرف دیگر احتمال شکست استریلیزاسیون را کاهش دهد.

مشخصات کلاس یا درجه اتاق تمیز بر اساس نظارت بر محیط زیست است که در ISO 14644 یا قوانین و دستورالعمل‌های تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان دارویی (USP یا GMP) توضیح داده شده است.

 تمیز کردن اتاق تمیز به فرآیندها و محصولات خاصی نیاز دارد. یک گام مهم در دستیابی به یک اتاق تمیز تمیز، استفاده از ماشین تمیز کننده اختصاصی و تکنیک های تمیز کردن تعریف شده در ترکیب با استفاده از مواد تمیز کننده و ضد عفونی کننده است. در این مقاله ویژگی های خاص اتاق تمیز را به اختصار بیان می کنیم و شما را با مهم ترین روش های نظافت کف اتاق تمیز آشنا می کنیم.

 فرآیندها در یک اتاق تمیز انجام می شود. اینها می توانند از ساخت ریزپردازنده های کوچک و عملیات آزمایشگاهی تا ساخت محلول های تزریق، ایمپلنت های پزشکی یا داروها را شامل شود. منابع اصلی آلودگی در این مورد مانند سایر اشیاء، کارگران و تأسیسات تولیدی است.

 

چرا تمیز کردن اتاق تمیز ضروری است؟

کثیفی در یک اتاق تمیز به عنوان آلودگی شناخته می شود. این فقط یک نقص نوری نیست، بلکه یک علت بالقوه توقف تولید، فساد میکروبی یا عفونت جدی با هزینه‌های بالای پیگیری است. به همین دلیل تمیز کردن اتاق تمیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

چه اتاق های تمیز و فرآیندهای تمیز کردن وجود دارد؟

اتاق های تمیز با طبقه بندی ها و سیستم های مختلف وجود دارد. همه آنها به حداکثر تعداد مجاز ذرات معین در واحد هوای داخلی یا سطح سطح اشاره دارند. شناخته شده ترین طبقه بندی احتمالاً استاندارد فدرال ایالات متحده است. طبق این استاندارد، اتاق تمیز در کلاس 100 طبقه بندی می شود، به این معنی که حداکثر 100 ذره در هر فوت مکعب هوای اتاق در حین کار ممکن است وجود داشته باشد. این سیستم با طبقه بندی بر اساس ISO  جایگزین شده است. این همچنین اندازه ذرات یافت شده را در نظر می گیرد.

در اتاق های تمیز دارویی جایگاه ویژه ای وجود دارد. در اینجا کیفیت میکروبیولوژیکی هوا و سطوح را نیز باید جداگانه در نظر گرفت. در اینجا یک تقسیم به کلاس‌های A تا F دنبال می‌شود. کلاس‌های A و B بالاترین استاندارد را دارند که به عنوان اتاق‌های استریل شناخته می‌شوند.

بر اساس ISO ، بسته به اندازه آلودگی، بین موارد زیر تمایز قائل می شود:

تمیز کردن درشت (حذف ذرات > 50 میکرومتر)،

تمیز کردن متوسط ​​​​(حذف ذرات بین 10 میکرومتر و 50 میکرومتر)،

تمیز کردن دقیق (حذف ذرات کمتر از 10 میکرومتر).

روش نظافت مورد استفاده در اتاق های تمیز باید تعریف و استاندارد شود.

 

روش های تمیز کردن و ضد عفونی کردن کف اتاق تمیز

جاروبرقی: جاروبرقی های مناسب اتاق تمیز در بازار وجود دارد. با این حال، دامنه استفاده از آنها پس از تمیز کردن درشت به پایان می رسد، زیرا به دلیل تشکیل لایه های مرزی در نزدیکی سطح، ذرات ریزتر را با اطمینان حذف نمی کنند.

روش پاک کردن: حتی در محیطی با مدرن ترین امکانات تولیدی یا آزمایشگاهی، روش پاک کردن روش بسیار خوبی برای برآوردن الزامات نظافت ریز سطوح و کف است.

روش اسپری: روش اسپری با مواد ضدعفونی کننده الکلی در مناطقی استفاده می شود که با روش پاک کردن نمی توان به طور مطمئن به آنها دسترسی پیدا کرد. البته حذف ذرات با این امکان پذیر نیست.

استفاده از ماشین ها: علاوه بر روش پاک کردن، ماشین های تمیز کننده مخصوص با مراحل مکش و انتهای فیلتر مناسب نیز وجود دارد.

 

دستمال مرطوب اتاق تمیز و سواب اتاق تمیز: خواص و نکات انتخاب

ابزارهای ویژه ای برای تمیز کردن اتاق های تمیز وجود دارد که شامل دستمال مرطوب تمیز و سواب تمیز اتاق (سواب تمیز کننده اتاق تمیز) می شود. برخی از این مواد مصرفی برای مصارف دیگری مانند محصولات پاک کننده نیز استفاده می شوند. در زیر خواص مختلفی که دستمال مرطوب و سواب می توانند داشته باشند را ارائه می دهیم و نکاتی را در مورد انتخاب صحیح ارائه می دهیم.

 

کدام حوله اتاق تمیز وجود دارد؟

بسته به مناطقی که از دستمال‌های تمیز اتاق استفاده می‌شود، نوع متفاوتی استفاده می‌شود. از آنجایی که اتاق‌های تمیز باید تا حد امکان ذرات کمتری داشته باشند، نیازهای زیادی روی دستمال‌های تمیز اتاق اعمال می‌شود تا به آلودگی اتاق تمیز کمک نکنند. به عنوان مثال با شل کردن یا شکستن الیاف. در برخی موارد، این پارچه ها حتی اجازه انتشار یون را ندارند.

برف پاک کن های اتاق تمیز را می توان با توجه به ویژگی های زیر از جمله موارد دیگر متمایز کرد:

خشک یا از قبل خیس شده/مرطوب شده

استریل یا غیر استریل

دستمال مرطوب یکبار مصرف یا دستمال مرطوب قابل استفاده مجدد

مناسب بودن کلاس اتاق تمیز

آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته ساکن

با این حال، برف پاک کن های اتاق تمیز را می توان با توجه به موادی که از آن ساخته شده اند نیز متمایز کرد. به عنوان مثال، پنبه، سلولز، پلی استر، پلی استر سلولز، میکروفیبر پلی استر، پلی پروپیلن یا نایلون مناسب هستند. در میان چیزهای دیگر، مواد بستگی به تعداد ذرات یک دستمال تمیز اتاق دارد. برای مثال، با پنبه، انتشار ذرات بیشتر از پلی استر است.

 

دستمال مرطوب تمیز استریل

بسته به تعداد ذرات مجاز در اتاق تمیز، کلاس های اتاق تمیز متفاوتی وجود دارد. بنابراین کلاس اتاق تمیز یکی از معیارهای انتخابی تعیین کننده هنگام خرید حوله اتاق تمیز است. اتاق های تمیز دارای بالاترین سطح حفاظت هستند. چنین اتاق‌های تمیزی مورد نیاز است، برای مثال، در تولید داروها، جایی که از حوله‌های اتاق تمیز استریل استفاده می‌شود.

 

پارچه های خیس شده یا خشک

این سوال که آیا به سراغ دستمال مرطوب تمیز شده از قبل خیس شده (از قبل مرطوب شده) بروید نیز به این بستگی دارد که قصد دارید از آن دستمال مرطوب برای چه چیزی استفاده کنید. اگر سطوح یا نواحی خاصی قرار است ضد عفونی شوند، یک پارچه تمیزکننده که از قبل با ماده ضدعفونی آغشته شده باشد این مزیت را دارد که دیگر نیازی به پاشش مواد ضدعفونی کننده نیست و بنابراین می توان از آلودگی اتاق توسط غبار اسپری جلوگیری کرد.

هر دو دستمال مرطوب تمیز کننده از قبل خیس شده و خشک باید با مقاومت شیمیایی خاصی مشخص شوند که می توان آن را افزایش داد، به عنوان مثال، با اجتناب از چسب های شیمیایی در طول تولید. در عوض، برخی از دستمال‌های تمیز اتاق را می‌توان به عنوان مثال به صورت هیدرودرگیر کرد. این بدان معنی است که مخلوطی از الیاف توسط جت های آب تحت فشار بالا به یک پارچه غیر بافته ترکیب می شود. با این حال، پارچه های بافته شده و بافتنی ذرات کمتری نسبت به پشم ساطع می کنند.

 

انتخاب مناسب هنگام خرید حوله اتاق تمیز

اگر می خواهید دستمال مرطوب تمیز روم بخرید، قبل از انتخاب باید در نظر داشته باشید که دستمال مرطوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

 

قابلیت جذب

علاوه بر ظرفیت جذب، یعنی جذب یک حوله اتاق تمیز نسبت به مایعات، آزاد شدن یکنواخت مایعاتی که حوله اتاق تمیز در آن خیس شده است، یعنی مواد ضدعفونی کننده یا مواد تمیز کننده، اغلب مورد نظر است.

 

اگرچه پنبه به خوبی آب را جذب می کند و می تواند در برابر حرارت و پاره شدن مقاوم باشد، اما گاهی اوقات ذرات بیشتری نسبت به مواد دیگر منتشر می کند. اگر به دنبال ماده ای هستید که ذرات کمتری از خود ساطع کند اما همچنان جاذب باشد، باید از حوله های اتاق تمیز میکروفیبر استفاده کنید که برخی از آنها از پلی استر یا مخلوطی از پلی استر و نایلون (پلی آمید) ساخته شده اند.

همچنین ترکیبات دیگری مانند ترکیب پلی استر و سلولز وجود دارد که به دلیل قابلیت جذب بالا برای تمیز کردن مرطوب مناسب است. با این حال، پلی استر سلولز ذرات بیشتری نسبت به پلی استر خالص منتشر می کند.

حوله اتاق تمیز معمولاً قدرت جذب بیشتری دارد حتی اگر یک حوله تک لایه نیست بلکه یک حوله اتاق تمیز دو لایه باشد.

 

اندازه، وزن پایه و سطح

ابعاد نیز در حوله اتاق تمیز نقش دارند. حوله های اتاق تمیز کوچک با ابعاد 10 سانتی متر در 10 سانتی متر وجود دارد. اما اندازه هایی با ابعاد 23 در 23 سانتی متر، 31 سانتی متر در 31 سانتی متر یا حتی حوله های اتاق تمیز بزرگتر نیز وجود دارد. یکی دیگر از معیارهای انتخاب حوله اتاق تمیز، وزن پایه است که بر حسب گرم بر متر مربع آورده شده است. بر اساس این اطلاعات می توانید تقریباً تصوری از ضخامت یک پارچه داشته باشید.

حوله های اتاق تمیز از نظر سطح نیز متفاوت هستند. به عنوان مثال، حوله های صاف یا آنهایی که ساختار دارند وجود دارد.

 

مقالات بیشتر:

مشاوره جهت تهیه CTD

تست تشخیص مایکوپلاسما به روش PCR

صحه گذای حمل در زنجیره سرد

صحه گذای نظافت در خط تولید

نرمی دستمال پاک کن اتاق تمیز

در برخی از کاربردها مهم است که پارچه های نظافتی نرمی خاصی داشته باشند تا به اشیایی که قرار است تمیز شوند آسیبی نرسد. به عنوان مثال، حوله‌های اتاق تمیز که خیلی سفت هستند، می‌توانند سطوح مهر و موم شده را خراش دهند. میکروارگانیسم‌ها می‌توانند در این خراش‌ها مستقر شوند که از بین بردن آن‌ها دشوار است.

دستمال‌های Cleanroom نیز بر اساس مقاومت در برابر سایش متفاوت هستند. همچنین دستمال‌های تمیز اتاق نرمی وجود دارد که با این وجود در برابر سایش مقاوم هستند. همچنین پارچه هایی وجود دارند که مخصوصاً برای سطوح ناهموار مناسب هستند.

 k/اتاق تمیز

دستمال مرطوب اتاق تمیز با مهر و موم یا بدون

برف پاک کن های اتاق تمیز اغلب نحوه برش را نیز بیان می کنند: برش سرد، برش حرارتی، برش لیزری یا آب بندی اولتراسونیک.

با حوله های اتاق تمیز سرد، لبه برش باز می ماند. این به ذرات اجازه می دهد تا از پارچه فرار کنند.

برای جلوگیری از این امر، حداقل تا حدی، دستمال‌های تمیزی وجود دارد که لبه‌های آن با برش لیزری یا برش حرارتی مهر و موم می‌شوند. یکی دیگر از تکنیک های آب بندی در لبه های پارچه، آب بندی اولتراسونیک است که می تواند بیشترین کاهش انتشار ذرات را در لبه ها به دست آورد.

آزمایش و آنالیز شیمیایی طیف گسترده ای از خدمات، از کروماتوگرافی یونی تا نظارت بر قوس ولتاژ بالا را پوشش می دهد. با کمک استانداردهای راهنمایی بین‌المللی، آزمایش‌های شیمیایی اطلاعاتی را در مورد ترکیب شیمیایی مواد محصول ارائه می‌کنند و در عین حال از انطباق با مقررات اطمینان می‌دهند.

 

کارشناسان فنی نیکوفارمد  دانش، تجربه و تعهد برای اجرای موفقیت آمیز برنامه های ارزیابی و آزمایش جامع را دارند. با ارائه راه حل های کلید در دست کامل برای آزمایش ها و سایر برنامه های انطباق، ما می توانیم به شما در مدیریت ریسک، بهبود امنیت و به طور کلی محصولات بهتر کمک کنیم.

 

در تأسیسات خود، می توانیم انطباق با استانداردهای  ISOو سایر استانداردها را تسریع کنیم. ویژگی های اصلی ما شامل سری های داخلی و خارجی، آزمایشگاه های آزمایش غیر بالستیک ، سی تی اسکن اشعه ایکس و تهویه محیطی، و همچنین طیف وسیعی از ابزارهای جمع آوری داده های پیشرفته مانند رادار داپلر، دوربین های فانتوم با سرعت بالا و لیزر فارو است. نرم افزار اسکن

 

آزمایشگاه آزمایش ما در توسعه پروتکل‌های تست نظارتی سفارشی برای کاربردهای نظامی، هوافضا و سایر کاربردها تخصص دارد. تیم ما می تواند تجزیه و تحلیل موتور پرتابه و موشک، مدل سازی بالستیک داخلی و سایر خدمات مورد نیاز برای تکمیل آزمایش ها را ارائه دهد.

 

وسایل پزشکی جان انسان ها را نجات می دهد. هر چه زودتر وسایل پزشکی وارد بازار شوند، زودتر به مردم کمک می کنند. با این حال، قبل از انجام این کار، لازم است از سازگاری دستگاه پزشکی اطمینان حاصل شود.

 

مقالات بیشتر:

تست  چسبندگی سلولی

مشاوره جهت ساخت اتاق تمیز

مشاوره جهت تهیه تکنیکال فایل

تست  خون سازگاری و هولیز کنندگی

تست های دستگاه پزشکی

سازگاری با دستگاه های پزشکی برای موفقیت هر کسب و کاری که دستگاه های پزشکی تولید می کند بسیار مهم است. عدم اطمینان از سازگاری، آینده دستگاه را به خطر می اندازد. از نظر انطباق تجهیزات پزشکی، قبل از هر چیز، اطمینان از ایمنی تجهیزات پزشکی برای بیماران، اخذ تاییدیه دستگاه های پزشکی از نهادهای نظارتی و اطمینان از بدون مشکل بودن بازرسی تجهیزات پزشکی ضروری است.

 

مردم انتظار دارند که دستگاه های پزشکی ایمن باشند. استفاده از وسایل پزشکی باید سلامت مردم را بهبود بخشد و زندگی را نجات دهد. به همین دلیل اثبات سازگاری دستگاه های پزشکی مهم است. هدف نهایی از توسعه یک دستگاه پزشکی کمک به بیماران است. اگر دستگاه ایمن نباشد، خطر آسیب به بیماران افزایش می یابد.

 

با اطمینان از ایمنی وسایل پزشکی، اخذ تاییدیه تجهیزات پزشکی از موسسات قانونی آسانتر می شود. سازمان‌های حقوقی برای اطمینان از ایمن بودن استفاده از دستگاه‌های پزشکی، تعدادی مقررات مطابقت دارند. این نهادهای نظارتی نیز به تولید محصولات با کیفیت اهمیت می دهند.

 

چیست و چگونه کار می کند؟

اتاق تمیز اتاق یا منطقه ای است که غلظت ذرات در هوا برای اهداف خاصی مطابق با فرآیندهایی که در اتاق انجام می شود کنترل می شود. این اتاق ها باید دارای پارامترهای محیطی کاملاً کنترل شده در موارد زیر باشند: میزان ذرات موجود در هوا، دما و رطوبت کنترل شده، جریان هوا، حجم هوا، روشنایی. (ISO-14644-1)

فیلتراسیون هوا یکی از مهمترین فرآیندها برای تضمین حذف ذراتی است که می توانند فرآیندهای داخل اتاق تمیز را آلوده کنند. هوا از طریق فیلترهای HEPA یا ULPA که قلب اتاق تمیز هستند عاری از ذرات نگه داشته می شود و باید شرایط فیلترهای مذکور را به صورت دوره ای بررسی کرد تا نشت های احتمالی در فیلتر تشخیص داده شود.

 

در این چهار نوع اتاق تمیز وجود دارد:

  1. متعارف

این نوع اتاق‌های تمیز با نام‌های تهویه‌شده متلاطم نیز شناخته می‌شوند و با نحوه ورود هوای تغذیه از طریق دیفیوزرها یا فیلترهای نصب شده در سقف کاذب مشخص می‌شوند.

 

  1. جریان یک طرفه

همچنین به عنوان: جریان آرام شناخته می شود، که در آن هوای تمیز از یک بانک فیلتر با راندمان بالا به صورت یک طرفه از اتاق عبور می کند.

 

  1. جریان مختلط

این نوع اتاق تمیز به روش معمولی تهویه می شود به جز مناطقی که محصول در معرض آلودگی قرار دارد. در این حالت از غرفه هایی با جریان یک طرفه استفاده می شود.

 

  1. ریزمحیط

آنها در یک اتاق تمیز برای اطمینان از حداکثر محافظت در برابر آلودگی از طریق جریان هوای آشفته (غیر یک جهته) و جریان هوای آرام (یک جهته) استفاده می شوند.

هدف از اتاق های تمیز کنترل سطح ذرات موجود در هوا برای استریل کردن یک اتاق است، زیرا اگرچه هر شاخه صنعتی فرآیندهای کنترل محیطی منحصر به فرد خود را دارد، کیفیت هوا برای دستیابی به سطوح مطلوب تمیزی ضروری است.

ما در نیکوفارمد  خدمات با کیفیتی را با مهندسین متخصص در طراحی و ساخت اتاق تمیز شما ارائه می دهیم، همچنین لوازم جانبی، قطعات یدکی و مبلمان مختلفی را برای کنترل منطقه شما داریم. کیفیت شما اولویت ماست

 

اتاق تمیز. ویژگی ها، کاربرد عملی.

طبق استاندارد ISO " ، اتاق تمیز به عنوان اتاقی طبقه بندی می شود که غلظت ریز ذرات در هوا کنترل می شود و به گونه ای ساخته شده است که ورود، تولید را به حداقل برساند. و حفظ ریز ذرات." در داخل اتاق، و در آن پارامترهای مرتبط دیگر مانند دما، رطوبت و فشار در صورت لزوم کنترل می شوند.

چندین صنعت برای کنترل آلودگی و حفظ کنترل صنعتی از اتاق های تمیز استفاده می کنند که برای این کار کنترل کامل محیط و موجودات و ذرات وارد شده به آن ضروری است. اتاق های تمیز، همانطور که با نام اختصاری خود در انگلیسی شناخته می شوند، یک محیط مدیریت شده با حداقل سطح آلاینده ها، به ویژه میکروب ها، گرد و غبار و هوا را تشکیل می دهند.

در این مقاله قصد داریم ویژگی های اتاق های تمیز و مهم ترین صنایعی که از آنها استفاده می شود را توضیح دهیم.

 

عملکرد

از آغاز عصر صنعتی، فرآیندهایی توسعه یافته اند که پیشرفت هایی را در تولید و ساخت خدمات و محصولات فراهم کرده است. این یک واقعیت است که هوای بیرون می‌تواند تا 35 میلیون میکروذره در هر متر مکعب داشته باشد، این اتاق‌ها عملاً در تمام صنایعی که قرار گرفتن در معرض عوامل آلاینده می‌تواند بر فرآیند تولید یا عملیاتی تأثیر بگذارد استفاده می‌شود.

اندازه اتاق تمیز بسته به صنعتی که برای آن ساخته شده است می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل آنها به طور گسترده در صنایع اختصاص داده شده به ساخت موارد زیر استفاده می شوند:

نیمه هادی ها، داروسازی، صنایع پزشکی، بیوتکنولوژی، صنایع فضایی، انرژی از مهمترین آنها هستند.

 

کارکنان اتاق تمیز

بسیار مهم است که پرسنل عملیاتی یک اتاق تمیز از مقررات و رویه های خاصی برای رعایت استانداردهای بین المللی کیفیت پیروی کنند.

در نیکوفارمد، ما می دانیم در مورد چه چیزی صحبت می کنیم زیرا تجربه ما در تولید و توزیع محصولات برای جلوگیری از میکروذرات برای اتاق های تمیز غیرقابل انکار است. مستقر در سیوداد خوارز و با 100٪ متخصصان مکزیکی، ما گواهی می دهیم که کارکنان ما دانش و تجربه مورد نیاز صنعت را دارند.

 

اقدامات خاصی که هنگام دسترسی به اتاق تمیز باید رعایت شود عبارتند از:

ورود و خروج از طریق اتاقک هوا، دوش هوا یا اتاق رختکن. استفاده از لباس های مخصوص برای از بین بردن ورود آلاینده هایی مانند سلول های مرده پوست از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

بعضی از محصولاتی که ما ارائه می دهیم عبارتند از:

مواد اولیه ESD، تجهیزات و مواد ESD، لباس های اتاق تمیز ESD، روکش چکمه های ESD برای اتاق های تمیز، لانه زنبوری وینیل ESD، در میان بسیاری دیگر از محصولات سطح بالا و با کیفیت.

 

استفاده از لباس مناسب

بدیهی است که استانداردهای کنترل صنعتی وجود دارد که باید برای استفاده از لباس در نظر گرفته شود. نوع لباس مورد استفاده باید منعکس کننده مشخصات اتاق تمیز و نیز محصول باشد. اتاق‌ های تمیز در سطح پایین تنها به استفاده کردن از کفش ‌های مخصوصی هستند که کفی آنها کاملاً صاف است و گرد و غبار و کثیفی را جمع نمی ‌کنند. با این حال، چنین کفشی نباید خطر لغزش ایجاد کند زیرا ایمنی کارکنان همیشه باید در اولویت باشد. برای ورود به اتاق تمیز معمولاً یک لباس تمیز لازم است.

 

مقالات بیشتر:

کلاس های اتاق تمیز

طبق استاندارد سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و استاندارد فدرال ، اتاق های تمیز بر اساس خلوص هوا طبقه بندی می شوند.

در این مقررات ISO  نوع اتاق تمیز وجود دارد که به شرح زیر تقسیم می شوند:

 

  1. متعارف

این نوع اتاق تمیز به نام های زیر نیز شناخته می شود:

دارای تهویه متلاطم هستند و با نحوه ورود هوای تغذیه از طریق دیفیوزرها یا فیلترهای نصب شده در سقف کاذب مشخص می شوند.

 

  1. جریان یک طرفه

همچنین به عنوان: جریان آرام شناخته می شود، که در آن هوای تمیز از یک بانک فیلتر با راندمان بالا به صورت یک طرفه از اتاق عبور می کند.

 

  1. جریان مختلط

این نوع اتاق تمیز به روش معمولی تهویه می شود به جز مناطقی که محصول در معرض آلودگی قرار دارد. در این حالت از غرفه هایی با جریان یک طرفه استفاده می شود.

 

  1. ریزمحیط

آنها در یک اتاق تمیز برای اطمینان از حداکثر محافظت در برابر آلودگی از طریق جریان هوای آشفته (غیر یک جهته) و جریان هوای آرام (یک جهته) استفاده می شوند.

 

اتاق تمیز برای صنعت پزشکی

ما در سراسر این مقاله بخش‌های مختلفی را دیده‌ایم که از اتاق‌های تمیز استفاده زیادی می‌کنند، اما به این خواهیم پرداخت که چگونه آنها به‌خصوص برای صنعت پزشکی مفید هستند.

نقش حیاتی اتاق های تمیز در صنعت پزشکی تضمین کیفیت عملیات تولید و کنترل دارو است. بنابراین در حوزه داروسازی نصب و مدیریت صحیح این فضاها برای دستیابی به اهداف نهایی بخش ضروری است. به عبارت دیگر، تولید داروهایی که کیفیت زندگی انسان ها را بهبود می بخشد.


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209