صحه گذای حمل در زنجیره سرد؛زنجیره سرد و ایمنی مواد غذایی

زنجیره سرد در غذا

میکروارگانیسم هایی که در دماهای مختلف تولید مثل می کنند باعث فساد مواد غذایی می شوند. بنابراین محصولات خریداری شده باید در دمای مشخص شده روی بسته بندی محافظت شوند.

زنجیره سرد؛ ذخیره سازی در دمای پایین محصولات غذایی در فرآیند از مرحله تولید تا مرحله حمل و نقل، ذخیره سازی و مصرف است. امروزه تمایل مصرف کنندگان برای رسیدن به غذای سالم افزایش یافته است. این امر اهمیت زنجیره سرد را در کانال توزیع از بازارهای بزرگ به بازارهای کوچک افزایش می دهد و نشان می دهد که باید با توجه و دقت بیشتری حفظ شود.

 m/صحه گذای حمل در زنجیره سرد

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

مصرف کنندگان باید بدانند ایمنی مواد غذایی به چه معناست.

ایمنی غذا چرخه سیستمی است که از عوامل بیولوژیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی که ممکن است باعث ایجاد بیماری های ناشی از فساد مواد غذایی در مراحل پردازش، آماده سازی، نگهداری و عرضه مواد غذایی از مزرعه تا مصرف شوند، جلوگیری می کند. این سوال که آیا غذایی که در رستوران می خورد یا فرآورده های منجمدی که از بازار می خرد فاسد است یا خیر، سوالاتی در مورد ایمنی مواد غذایی است. در این صورت، عدم اطلاع مصرف کننده از کیفیت تولید غذایی که در رستوران سفارش داده و شرایطی که در بشقابش می آید، ضرورت مفهوم ایمنی غذا و زنجیره سرد را آشکار می کند. بنابراین رعایت قوانین بهداشتی در تولید مواد غذایی و رسیدن به دست مصرف کننده بدون فاسد شدن غذا در طول زنجیره تامین از جمله نکات کنترلی حیاتی است.

 

غذای منجمد و زنجیره سرد چیست؟

زنجیره سرد نباید در تمام مراحل از تولید تا مصرف "گسسته" شود تا از تولید مثل میکروارگانیسم ها جلوگیری شود و طراوت غذا حفظ شود. "دما" یک پارامتر بسیار مهم در نگهداری مواد غذایی حساس مانند گوشت، شیر، ماهی و فرآورده های منجمد است. در حالی که تغییرات دما باعث تولید مثل میکروارگانیسم ها می شود، ساختار فیزیکی، حسی و شیمیایی این محصولات را خراب می کند.

 

آیا زنجیر سرد یک تکلیف قانونی است؟

نگهداری سرد، حمل و نقل سرد و فرآیندهای مشابه، که اعمال آنها "اجباری" است تا محصولات غذایی که نیاز به نگهداری در محیط سرد دارند، مطابقت و خواص خود را با معیارهای "ایمنی مواد غذایی" در تمام مراحل از تولید تا مصرف حفظ کنند. مانند حمل و نقل، ذخیره سازی و نمایش، "زنجیره سرد" نامیده می شود. هدف آن اطمینان از این است که محصولات غذایی ارائه شده برای مصرف خطری برای مصرف کننده نداشته باشد. قوانین مسئولیت های تولیدکنندگان مواد غذایی را مشخص می کند. تولیدکنندگان مسئول کنترل دمایی هستند که باید در کل فرآیند (حمل و نقل، نگهداری و فروش و غیره) محصولات غذایی از حمل تا مصرف رعایت شود و محیط سرد لازم را فراهم کنند. «زنجیره سرد» یک الزام قانونی برای مواد غذایی است که باید در محیط سرد نگهداری شوند.

 

برخی از اقداماتی که مصرف کنندگان باید برای محافظت از زنجیره سرد انجام دهند:

  1. از آنجایی که میکروارگانیسم ها با تأثیر دما به سرعت رشد می کنند، غذاهای تازه مانند گوشت، مرغ، ماهی و غذاهای منجمد باید در پایان خرید باقی بمانند.

 

  1. اگر احساس شود غذاهایی که باید در سرما نگهداری شوند سرد نیستند، نباید مصرف شوند.

 

  1. محصولاتی که همیشه زیر خط پرکن کولر هستند باید خریداری شوند و شاخص های دما در کولرها بررسی شود.

 

  1. برای حفظ طراوت و عدم شکستن زنجیره سرد باید از کیسه های محافظ حرارتی یا کیسه های حرارتی استفاده شود.

 

  1. زمانی که قرار است محصول مصرف شود، باید به مقدار مصرف از بسته بندی برداشته شود و مقدار باقیمانده بلافاصله بدون انتظار در بیرون در فریزر عمیق قرار داده شود.

 

چرا غذاها با انجماد حفظ می شوند؟

انجماد روشی است که برای محصولات غذایی استفاده می شود که برای مدت طولانی نگهداری می شوند. فرآیند انجماد به طور قابل توجهی باعث کاهش فعالیت آنزیم ها و واکنش های شیمیایی مختلف می شود که به طور طبیعی در ساختار مواد غذایی یافت می شوند و در عین حال رشد میکروبی را به طور کامل متوقف می کنند. به همین دلیل، اطمینان حاصل می شود که طعم طبیعی، رنگ و ارزش غذایی مواد غذایی ذخیره شده توسط انجماد به بهترین وجه حفظ می شود. محصولات منجمد چگونه باید نگهداری شوند؟

  • محصولات منجمد را می توان تا تاریخ انقضا در دمای 18- درجه سانتی گراد در فریزر عمیق نگهداری کرد.
  • انجماد مجدد محصولات ذوب شده قطعا زنجیره سرما را می شکند و این محصولات نباید مصرف شوند.

 

زنجیر سرد در خرده فروشی چگونه ارائه می شود؟

زنجیره سرد از مرحله پذیرش محصول در خرده فروشی شروع می شود. تولیدکنندگان مواد غذایی منجمد و تازه موظفند طبق مقررات قانونی، زنجیره سرد را نگهداری و به انبارها و مراکز فروش تحویل دهند. محصولات حاصل از تولید با خودروهای یخچال دار باید توسط پرسنل مسئول پذیرش کالا شرکت خرده فروشی بررسی و دریافت شود. مجموعه ای از کنترل ها که با توجه به نوع محصولات غذایی تازه و رویکرد کنترل کیفیت شرکت ها شکل گرفته اند باید به سرعت وارد اتاق های سرد شوند. این محصولات با کنترل دمای ثابت دپارتمان در دماهای مختلف با توجه به نوع آنها برای فروش در دپارتمان ها عرضه می شوند. برخی از مراکز فروش نیز راه حل های ویژه ای مانند کیسه های مواد غذایی منجمد، جعبه های مخصوص استایروفوم، کیسه های محافظ دما برای حمل و نقل مواد غذایی حساس به گرما بدون شکستن زنجیره سرما ارائه می دهند. بنابراین، می توان مواد غذایی را با خیال راحت بدون شکستن زنجیره سرد حمل کرد و ایمنی غذا را تضمین کرد.

 

مقالات بیشتر:

مشاوره جهت تهیه CTD

تست تشخیص مایکوپلاسما به روش PCR

تست  سمیت سلولی به روش MTT

تست  خون سازگاری و هولیز کنندگی

صحه گذای نظافت در خط تولید

لجستیک بدون نظر

در صورت تغییر دما؛ تشکیل میکروارگانیسم هایی که ممکن است بر سلامت انسان در محصولات تازه و منجمد تأثیر بگذارد یا از دست دادن ارزش تجاری محصولات به این دلیل در حوزه «لجستیک زنجیره سرد» قرار می گیرد. به همین دلیل، دمای محصولات زنجیره سرد مستلزم نظارت بر فرآیندهای تولید، نگهداری، حمل و نقل و توزیع و ثبت دما است. فقط داشتن دماهای مورد نظر در دمای مورد نظر و ثبت شدن کافی نیست، این دماها نیز نیاز به «تأیید» دارند.

در حال حاضر ثبت لحظه ای و مداوم دما جزو وظایف اجتماعی و قانونی است. سیستم های ضبط مختلف هنوز در این زمینه استفاده می شود. بنابراین، رکوردهای دمایی محصول را می توان از ابتدا تا پایان فرآیند نظارت کرد. شرکت هایی که فرآیندهای لجستیک زنجیره سرد را مدیریت می کنند، می توانند "سوابق دما" را به مشتریان خود ارائه دهند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک ماده غذایی باید در دمای خاصی نگهداری شود. در حالی که این دما کیفیت محصول را در بالاترین سطح نگه می دارد، تغییرات منفی در دمای برخی از مواد غذایی در مدت زمان کوتاه، مصرف کنندگان; می تواند باعث بیماری های خطرناک منتقله از طریق مواد غذایی مانند مسمومیت، اسهال، استفراغ و غیره شود. مشخص شده است که قرار گرفتن محصولات در معرض دماهای گرم یا سرد بالاتر از حد مطلوب باعث تغییرات جدی در ساختار شیمیایی محصول می شود و علاوه بر بخش مواد غذایی که در آن عمر محصول تغییر می کند، اثر محصول نیز از بین می رود. بخش داروسازی". به این دلایل، "تأیید دما" راهی است که به مشتریان اطمینان می دهد که محصولات با خیال راحت و ایمن ذخیره، حمل و نقل و توزیع می شوند.

کسانی که فرآیندهای لجستیک زنجیره سرد را مدیریت می کنند. آنها در این فرآیند "تجزیه و تحلیل خطر" محصولات را انجام می دهند و بر این اساس اقدامات احتیاطی را انجام می دهند. در میان این اقدامات، "نقشه برداری حرارتی" این امکان را به شما می دهد که بدانید چه نوع تغییرات دما ممکن است در انبار یا وسیله نقلیه ای که محصولات در آن قرار دارند رخ دهد و اقدامات اصلاحی متناسب با آن انجام شود.

نقشه برداری حرارتی و به روز نگه داشتن آن در صنعت داروسازی الزامی است. شرکت‌های لجستیک باید نقشه‌های حرارتی را در چارچوب «مسئولیت‌های اجتماعی» خود با توجه به ارتباطشان با مواد غذایی انجام دهند. ارائه‌دهندگان خدمات باید به خوبی شناخته شوند زیرا از اطلاعات تغییر زمان و دما ناشی از وقفه در سیستم خنک‌کننده در انبارها یا وسایل نقلیه خود استفاده می‌کنند. در فرآیند تصمیم گیری

دستگاه های ثبت دما ،دما را در انبار، بدنه وسیله نقلیه، کانتینر یا تجهیزات حمل و نقل که محصولات سرد در محدوده دمایی و فرکانس مورد نظر قرار دارند، ثبت می کنند.

 

تحویل محصول

 برای دادن ناخواسته تمام سوابق، اگر گیرنده باشد. او باید سوابق را در حین تحویل بررسی کند و نتایج تغییر دمای مربوط به محصول را به اشتراک بگذارد، اینکه آیا دما بین دماهای مورد نظر است یا اگر دماها به دلایلی از حد مجاز فراتر رفت، چه مدت و در چه دمایی. یکی از اولین سوالاتی که بیمه گر شما در صورت آسیب دیدن محصولات در اثر تغییر دما (خرابی ماشین، تصادف و ...) از شما خواهد پرسید سوابق دمایی 24 ساعت گذشته خواهد بود.موسسات بهداشتی این سوابق را ارائه میدهند.

 

اقداماتی که برای اثبات صحت این دماها باید انجام شود عبارتند از:

* با قرار دادن یک ضبط کننده دیگر در کنار ضبط کننده دمای موجود، همزمان اطلاعات دما را از همان مکان دریافت کنید.

* رکوردهای دما را در تمام فرآیندها که "محصولی" در آن وجود ندارد، بگیرید، آن را با رکوردهای موجود در مورد محصول مقایسه کنید.

* دستگاه های ثبت دما باید کالیبره شوند.

* در طرحی که مکان دستگاه های ثبت دما را نشان می دهد، دستگاه باید با شماره سریال نشان داده شود.

*سوابق نقشه برداری حرارتی، سوابق دما، سوابق کالیبراسیون، نتایج آزمایش موازی برای هر تجهیزات و تاسیسات باید حداقل به مدت شش ماه در "سیستم ثبت دما" نگهداری شود.

 

 


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209