صحه گذای جلوگیری از آلودگی متقاطع؛ آلودگی متقاطع انتقال باکتری ها و ویروس های مضر از یک سطح آلوده به سطح دیگر است.

انواع آلودگی متقاطع:

- از کارکنان گرفته تا غذا

- از غذا تا غذا

- از تجهیزات یا سطح تماس با غذا تا غذا

 m/صحه گذای جلوگیری از آلودگی متقاطع

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

منابع آلودگی متقابل:

- کارمندان

-دست های شسته نشده

- تابلوهای هنری

تخته های برش کثیف

-نیمکت ها

- تجهیزات

-یخچال ها

-چاقوها

- پارچه های تمیز کننده

- سایر غذاها

-غذاهای خام و آماده

-محصولات شسته نشده

به خصوص در بخش آماده، رستوران ها، کافه ها و غیره. استفاده از دستکش یکی از راه های جلوگیری از آلودگی است. با این حال، قبل از پوشیدن دستکش، دست ها باید به اندازه کافی شسته شوند. در مطالعات انجام شده در این نوع بنگاه ها به ویژه;

- از بسته های قرار داده شده روی پیشخوان،

- یخچال و غیره از تجهیزات برودتی،

- برش دادن بیش از یک نوع غذا در همان تخته برش،

- عدم شستن دست ها قبل از استفاده از دستکش،

- نیمکت های کار ضد عفونی نمی شوند

- غلظت مواد ضدعفونی کننده در غلظت صحیح نیست و

- مشخص شده است که آلودگی های متقاطع ناشی از نرسیدن به دمای نهایی شستشو وجود دارد.

 

در این مرحله، تهیه روشهای عملیاتی استاندارد برای جلوگیری از آلودگی متقابل مهم است. در اینجا تمرکز باید بر روی;

- بهداشت پرسنل

- دریافت کالا

- نگهداری مواد غذایی و مواد شیمیایی

- آماده سازی

- تجهیزات و موارد استفاده از آن

- نظافت و نظافت

 

بهداشت پرسنل:

در این راستا باید اطمینان حاصل شود که پرسنل هنگام تغییر وظیفه یا نوع کار، دست های خود را بشویند، به طور مرتب از دستکش استفاده کنند و از استفاده از پارچه برای پاک کردن دست ها یا مواد غذایی کثیف خودداری کنند.

 

پذیرش کالا:

در این صورت، مواد غذایی خام و آماده در هنگام تحویل باید جداگانه نگهداری شوند.

 

نگهداری مواد غذایی و شیمیایی:

در صورت امکان، گوشت خام و غذاهای پخته یا آماده را در کابینت های جداگانه نگهداری کنید، در صورت عدم امکان، گوشت خام را در همان کابینت زیر غذاهای پخته یا آماده، بسته بندی کنید. مواد غذایی به خوبی (مانند کشش)، دور نگه داشتن غذا از روی زمین حداقل باید 15 سانتی متر بالاتر از آن نگهداری شود، از نگهداری در توده ها خودداری شود و افراد خاصی باید اجازه ورود به انبارها را داشته باشند.

مواد شیمیایی باید در صورت امکان در مکانی جداگانه و در بسته نگهداری شوند، در غیر این صورت باید از مواد غذایی جدا شوند.

باید به پرسنل خاصی اجازه ورود به منطقه ای که مواد شیمیایی در آن وجود دارد، داده شود، مواد شیمیایی باید در ظروف اصلی خود نگهداری شوند، موجودی مواد شیمیایی باید نگهداری شود.

 

طرز تهیه:

گوشت خام در فریزر باید در ظرفی قرار داده شود و در یخچال ذوب شود، تمام مواد غذایی مورد استفاده در تولید و سرد شده باید جدا از گوشت خام نگهداری شود، نیمکت های کار و ابزار و وسایل استفاده شده باید مرتب تمیز و ضدعفونی شوند. جدای از اینها، تخته های برش باید بین هر بار استفاده تمیز شود، دستکش ها باید مرتباً تعویض شوند، دست ها باید به درستی شسته شوند، مواد غذایی که قرار است نگهداری شوند باید پوشانده شوند و از خوردن غذا در محل کار خودداری شود.

 

تجهیزات:

برای غذاهای خام و پخته یا آماده باید تخته های برش جداگانه وجود داشته باشد، برای جلوگیری از آلودگی باید از دماسنج های مادون قرمز استفاده شود، مناطق پرخطر قبل از تمیز کردن مناطق کم خطر تمیز شوند، به خصوص اگر از تجهیزات نظافتی یکسانی استفاده خواهد شد، کارکنان باید از هر سینک مطابق با کاربرد مورد نظر خود استفاده کنند، کیسه های پلاستیکی و فویل ها نباید دوباره استفاده شوند.

تمیز کردن و ضد عفونی کردن: از سطل های طراحی شده برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن استفاده کنید، غلظت محلول های ضد عفونی کننده را مرتباً بررسی کنید، محلول ضد عفونی کننده را مرتباً تعویض کنید، دمای ماشین ظرفشویی یا غلظت محلول ضد عفونی کننده را بررسی کنید.

 

موارد احتیاط:

- رویه های عملیاتی استاندارد باید توسعه یابد

- آموزش کارکنان

- ردیابی

- مستندات

- انجام اقدامات اصلاحی

- شناسایی (اقدامات کنترلی و محدودیت های بحرانی و فرکانس های نظارت در صورت لزوم)

 

مقالات بیشتر:

مشاوره جهت تهیه CTD

تست تشخیص مایکوپلاسما به روش PCR

صحه گذای حمل در زنجیره سرد

صحه گذای نظافت در خط تولید

برنامه پایش محیط زیست

برنامه پایش محیط زیست - برنامه پایش محیطی (EMP)

صنعت غذا از نظر ایجاد سلامت عمومی و ارزش اقتصادی در سراسر جهان بسیار مهم است. تمامی سازمان ها در زنجیره تامین مسئولیت ارائه مواد غذایی ایمن، با کیفیت و مغذی را بر عهده دارند. تعهد به رعایت قوانین و الزامات سختگیرانه از جمله الزامات قانونی و مشتری وجود دارد.

با این حال، صنعت غذا نیز با چالش‌های زیادی مواجه است که می‌تواند منجر به عدم رعایت مشخصات محصولات و خطر بالقوه سلامت عمومی شود.

 

این چالش ها عبارتند از:

تغییر اقلیم

شیوع / بحران

پتانسیل تقلب در مواد غذایی

بی ثباتی اقتصادی و سیاسی

تقاضای غذای بالاتر

بلوغ کم فرهنگ ایمنی مواد غذایی

عدم وجود ارتباط بین ذینفعان

پتانسیل آلودگی متقابل در طول تولید

با توجه به پتانسیل آلودگی متقابل در طول تولید، پردازشگرها و تولیدکنندگان مواد غذایی موظفند اقدامات موثری را برای به حداقل رساندن یا جلوگیری از آلودگی متقاطع و ایجاد و اجرای سیستم‌های مدیریت ایمنی غذایی رسمی (FSMS) انجام دهند.

FSMS به شناسایی صحیح خطرات ایمنی غذایی و اجرای موثر اقدامات کنترلی، یعنی برنامه های پیش نیاز (PRP) بستگی دارد. علاوه بر کنترل خطرات، کسانی که مسئول مدیریت FSMS هستند باید اثربخشی اقدامات کنترلی را نظارت و تأیید کنند.

به منظور پیروی از یک برنامه خوب پایش محیطی (EMP)، مایلیم توجه شما را به موارد زیر جلب کنیم:

برای ایجاد یک ابزار موثر کاهش خطر ("جستجو و نابود کردن") تلاش کنید. نمونه های محیطی مثبت در طول نظارت معمول باید یک "برنده" در نظر گرفته شود.

زمانی که برنامه روتین به یک مشکل اشاره می کند، نمونه گیری تحقیقاتی عمیق را انجام دهید.

بررسی اثربخشی نظافت، طراحی بهداشتی، شیوه های کارمندان، و سایر شیوه های تولید خوب.

EMP مخفف یک نقشه راه برای کنترل عوامل بیماری زا در تاسیسات تولید مواد غذایی است، نه یک چک لیست. یک رویکرد تحقیقاتی که شامل تجزیه و تحلیل علت ریشه ای و اقدامات اصلاحی باشد، کلید موفقیت است.

 

عناصر کلیدی EMP:

مناطق نمونه برداری - مناطق

ارزیابی ریسک

برنامه نمونه گیری

اقدامات اصلاحی

مدیریت داده

 

تجزیه و تحلیل آلودگی، به طور کلی، وجود ماده ناشناخته در محصول، ساختار شیمیایی و فیزیکی این ماده خارجی، چگونگی و چگونگی آلودگی این ماده به محصول شما، آسیب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این ماده به محصول ، و غیره. این کار به این منظور انجام می شود که بتوانید پاسخ دقیقی به سوالاتی مانند:

تجزیه و تحلیل آلودگی

در تجزیه و تحلیل آلودگی، پروتکل از چهار بخش تشکیل شده است:

امتحان بصری

تست‌های تحلیلی آلی با طیف‌سنجی تبدیل فوریه فروسرخ (FTIR)

تست های تحلیلی با میکروسکوپ الکترونی روبشی / طیف سنجی پرتو ایکس پراکنده انرژی (SEM / EDS)

تست تحلیلی یونی توسط کروماتوگرافی یونی (IC)

روش های تجزیه و تحلیل آلودگی

 

امتحان بصری

اولین مراحل هر بررسی آزمایشی باید همیشه معاینه کامل با چشم غیر مسلح و استریومیکروسکوپ (یا مشابه) باشد.

با نگاه کردن به آلاینده ناشناخته می توان حجم زیادی از اطلاعات را جمع آوری کرد. در اینجا چند سوال کلی وجود دارد که باید در حین انجام بررسی خود در نظر داشته باشید:

مورد به چه شکلی است؟ جامد، مایع، ژل و غیره من؟ بافتش چیه؟

مورد چه رنگی است؟

آیا این ماده در منطقه خاصی از نمونه آزمایشی است یا به صورت تصادفی توزیع می شود؟

آیا این یک رویداد مجزا برای این نوع نمونه است یا "گسترده" است؟

اگرچه ممکن است در ابتدای تحلیل بی اهمیت به نظر برسند، اما پاسخ به این سوالات می تواند به یافتن پاسخ نهایی پس از اتمام آزمون تحلیلی کمک کند.

 

یک مثال در دنیای واقعی: تجزیه و تحلیل یک ماده جامد ناشناخته، "آبی" نشان می دهد که این ماده بر پایه مس و غیر آلی است. تجزیه و تحلیل ماده از طریق مس و اکسیژن را تشخیص می دهد، اما نمی تواند بین اکسید مس (II) - CuO - و هیدروکسید مس (II) - Cu(OH) 2 تمایز قائل شود زیرا هیدروژن توسط EDS قابل تشخیص نیست.

 

هنگامی که در برخی مواد مرجع غوطه ور شود و اکسید سیاه/قهوه ای باشد، هیدروکسید آبی/آبی-سبز است. از اینجا ویژگی بصری ساده رنگ این است که "این چیست؟" به سوال پاسخ می دهد

 

طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR).

تست تجزیه و تحلیل آلی توسط FTIR یک تکنیک تحلیلی استاندارد است که برای شناسایی کیفی وجود مواد مبتنی بر آلی استفاده می شود. با تجزیه و تحلیل FTIR، می توان به بسیاری از سوالات جدید به منظور شناسایی مواد آلاینده پاسخ داد.

آیا این ماده آلی است یا معدنی؟

اگر آلی است، چه قله های اتصال شیمیایی مشخصه ای وجود دارد؟

آیا هنگام مقایسه این طیف با کتابخانه‌های طیفی خود، مطابقت طیفی یافت شد؟

آیا طیف تطبیق برای مسئله در دست منطقی است؟

اولین مورد از دو تکنیک تحلیلی می تواند مقدار قابل توجهی اطلاعات در مورد ماده ارائه دهد، به خصوص اگر مبتنی بر آلی باشد، و گاهی اوقات "این چیست؟" می تواند به طور مستقیم به سوال پاسخ دهد.

 

مقالات بیشتر:

تست  چسبندگی سلولی

مشاوره جهت ساخت اتاق تمیز

تشخیص اشرشیا کلی در محصولات پزشکی

تشخیص استاف در محصولات پزشکی

 

میکروسکوپ الکترونی روبشی / طیف سنجی اشعه ایکس اتلاف کننده انرژی (SEM / EDS)

تست تحلیلی عنصری با SEM / ESD در واقع ترکیبی از دو تکنیک است. بخش SEM یک روش بصری است که امکان مشاهده نمونه را با چشم غیرمسلح یا با میکروسکوپ نوری به روشی کمی متفاوت می دهد. تصویر ایجاد شده توسط SEM مقیاس خاکستری است و بر اساس الکترون های یافت شده در محل مورد بررسی است - عناصر سنگین تر روشن تر و عناصر روشن تر تیره تر به نظر می رسند.

 

گاهی اوقات مواد آلوده ای که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند توسط SEM شناسایی می شوند. به عنوان مثال، مواد شفاف نوری را می توان در SEM مشاهده کرد. همچنین، بقایای ریز یا بقایایی که فقط با بزرگنمایی زیاد قابل مشاهده هستند در SEM بیشتر از میکروسکوپ نوری قابل مشاهده هستند.

 

با تغییر سمت SEM/EDS، تجزیه و تحلیل EDS یک تکنیک تحلیلی استاندارد است که گونه های عنصری موجود در یک منطقه خاص مورد علاقه را شناسایی می کند.

 

از این طیف، نتایج کمی را می توان برای هر نوع عنصر (بالاتر از کربن در جدول تناوبی) موجود در منطقه مورد نظر به دست آورد. همچنین، این اطلاعات اضافی می تواند به پاسخگویی به سوالات بیشتر برای شناسایی مواد آلاینده کمک کند:

آیا این ماده آلی است یا معدنی؟

آیا مواد فلزی است؟

آیا برخی از عناصر در غلظت های بالاتر نشان داده می شوند؟

آیا عناصر شناسایی شده ترکیب یا ترکیبات شیمیایی خاصی را پیشنهاد می کنند؟

همانند FTIR، این تکنیک تحلیلی می‌تواند مقدار قابل توجهی اطلاعات در مورد ماده ارائه دهد و گاهی مستقیماً می‌پرسد "این چیست؟" همچنین می تواند به سوال شما پاسخ دهد.

 

یک مثال در دنیای واقعی: طیفی از ماده ناشناخته ای که در یک تشتک میعانات یافت شده بود به دست آمد و اسکن عمدتاً متوجه وجود آلومینیوم، گوگرد و اکسیژن شد. از آنجایی که آلومینیوم به عنوان کاتیون در یک ترکیب نمک مانند عمل می کند، گوگرد و اکسیژن احتمالاً به صورت آنیون سولفات وجود دارند که نشان می دهد ماده ناشناخته سولفات آلومینیوم است. در بررسی بیشتر مشخص شد که تشتک میعانات از آلومینیوم تشکیل شده است، که نشان می دهد چیزی در مایع میعانات احتمالاً ظرف را خورده و محصول خوردگی را تشکیل می دهد.

 M/صحه گذای جلوگیری از آلودگی متقاطع

تست تحلیلی یونی توسط کروماتوگرافی یونی (IC)

IC یک روش تحلیلی است که برای شناسایی و تعیین کمیت ترکیبات یونی استفاده می شود. ترکیب یونی یک ترکیب شیمیایی است که از یک کاتیون، یک یون با بار مثبت و یک آنیون، یک یون با بار منفی تشکیل شده و توسط نیروهای الکترواستاتیکی محدود شده است. نمک هایی مانند NaCl ترکیبات یونی هستند. در صورت حل شدن یا در حضور رطوبت یا رطوبت، ترکیبات یونی می توانند رسانای الکتریکی شوند. بنابراین، آلودگی یونی در الکترونیک به ویژه مشکل ساز است زیرا افزایش محتوای یونی می تواند منجر به مقاومت کم و اتصال کوتاه شود. بنابراین، با تعیین کمیت آلودگی یونی، IC می تواند اطلاعات بیشتری را جمع آوری کرده و یک آلاینده را شناسایی کند. تست آی سی می تواند به این سوالات پاسخ دهد:

آیا این ماده یونی است؟

گونه های یونی موجود کدامند؟ چه مقدار از هر کدام موجود است؟

آیا مقدار شناسایی شده احتمالاً باعث ایجاد مشکل می شود؟

آیا گونه های یونی شناسایی شده منبع احتمالی را نشان می دهد؟

در بیشتر موارد، نتایج حاصل از هر یک از بخش های تجزیه و تحلیل آلودگی - بازرسی بصری، FTIR، SEM/ESD و IC - به همراه دیگری برای ایجاد یک نتیجه منحصر به فرد استفاده می شود. غیرمعمول نیست که یک تکنیک اطلاعات بیشتری نسبت به دیگری ارائه دهد. با این حال، استفاده از همه آنها با هم راه بهتری برای دریافت کل تصویر است.


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209