مشاوره جهت اخد مجوز تولید؛ اخذ مجوز عبارت است از اعطای مجوز از یک شرکت (لیسانس دهنده) برای تولید و فروش یک یا چند محصول خود در یک بازار خاص. شرکتی که این حق را به دست می آورد (دارنده مجوز) معمولاً با پرداخت حق امتیاز به مالک موافقت می کند.

چرا یک شرکت به دنبال محصولاتی برای تولید تحت مجوز است؟

مزایای صدور مجوز چیست؟

معایب مجوزها چیست؟

یک قرارداد مجوز کلاسیک چه چیزی را پوشش می دهد؟

چگونه یک شرکت تحقیق می کند و محصولاتی را پیدا می کند که می توانند مجوز بگیرند؟

اگر شما یا شرکتتان بخواهید به شخص دیگری مجوز بدهید چه؟

چرا یک شرکت به دنبال محصولاتی برای تولید تحت مجوز است؟

m/مشاوره جهت اخد مجوز تولید

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

با تکامل سریع فناوری که مشخصه جهان امروز است، فناوری های جدید کلید رشد اقتصادی هستند. بسیاری از محصولات در حال حاضر چرخه عمر بسیار کوتاهی دارند و به سرعت با فناوری های جدید جایگزین می شوند. اگر یک شرکت می‌خواهد زنده بماند، باید محصولات جدید را به طور مداوم جایگزین محصولات رو به زوال در فهرست خود کند.

یک شرکت همچنین ممکن است بخواهد با گسترش خط تولید خود برای استفاده از ظرفیت تولید یا بازاریابی مازاد، برای هموار کردن تغییرات فصلی، یا صرفاً برای بهبود سودآوری با یک محصول اثبات شده، رشد و تنوع ایجاد کند. شرکت‌ها همیشه مهارت‌های داخلی، زمان یا پول لازم برای توسعه محصولات جدید را به تنهایی ندارند، و بنابراین ممکن است وسوسه شوند که حق تولید و بازاریابی سریع محصولی را به دست آورند که شواهد آن تحت مجوز است.

 

مزایای صدور مجوز چیست؟

شما به تجربه و دانش شرکتی که محصول را توسعه داده است دسترسی پیدا می کنید. ممکن است بسیار بزرگتر از مال شما باشد و قابلیت‌های توسعه‌ای داشته باشد که نتوانید از عهده آن برآیید.

این محصول جدید می تواند با بهره گیری از تجربیات به دست آمده در بازارهای دیگر، فرصت ورود به بازار جدیدی را در اختیار شما قرار دهد.

اگر یک کسب و کار کوچک با منابع محدود هستید، صدور مجوز، رقابت را برای شما آسان تر می کند.

شما هزینه ها و خطرات خود را به حداقل می رسانید:

اخذ مجوز هزینه کمتری نسبت به خرید یک شرکت کامل دارد.

شما مجبور نیستید برای تحقیق و توسعه گران و وقت گیر هزینه کنید.

شما مجبور نیستید هزینه های راه اندازی را از قبل پرداخت کنید. شما باید حق امتیاز محاسبه شده با توجه به تعداد فروش را بپردازید.

اگر محصول مطابق انتظار در بازار شما عمل نکند، ضرر زیادی متحمل نخواهید شد.

 

معایب مجوزها چیست؟

قراردادهای مجوز معمولاً دوره های طولانی را پوشش می دهند و ممکن است حداقل هزینه سالانه را پیش بینی کنند.

فناوری جدید ممکن است باعث شود که محصول دارای مجوز منسوخ شود.

توافقنامه مجوز ممکن است از دارنده پروانه بخواهد که با محدودیت هایی در فعالیت های بازاریابی خود موافقت کند.

دارنده مجوز ممکن است توانایی خود را برای توسعه فناوری خود از دست بدهد.

 

یک قرارداد مجوز کلاسیک چه چیزی را پوشش می دهد؟

این قرارداد ممکن است مربوط به (1) حق ثبت اختراع، (2) حق چاپ، (3) علائم تجاری، (4) طرح های صنعتی، (5) اسرار تجاری (دانش، فناوری، تجربه و غیره) باشد.

آنچه را که مجوز دهنده به دارنده پروانه انتقال می دهد، تعریف می کند.

تعهد مجوز دهنده - کمک، پشتیبانی، آموزش و همکاری که در ارتباط با انتقال ارائه خواهد کرد را مشخص می کند.

تعهد مجوز دهنده - الزامات مربوط به حوزه مالی را تعیین می کند، تضمین های ارائه شده توسط دارنده مجوز، حفاظت از رازداری، هزینه ها و غیره را مشخص می کند.

هزینه مجوز - هزینه ای که پس از امضای قرارداد به مجوز دهنده پرداخت می شود.

حق امتیاز - سهم درآمدی که در ازای حقوق به صادرکننده مجوز پرداخت می شود. این می تواند مبلغ یکجا، درصدی از درآمد یا مبلغی در هر واحد فروخته شده و غیره باشد. اغلب، حداقل هزینه مورد نیاز است.

مدت اعتبار - مدت قرارداد.

قلمرو و انحصار - محدوده تولید و بازاریابی تحت پوشش مجوز را تعریف می کند.

فسخ - توضیح می دهد که تحت چه شرایطی مجوز دهنده و دارنده مجوز حق فسخ قرارداد را دارند.

ضمانت ها - به عنوان یک قاعده، مجوز دهنده نتایج استفاده از حقوق را تضمین نمی کند. ممکن است از دارنده مجوز خواسته شود که ضمانت نامه، بیمه مسئولیت و غیره را ارائه کند.

 

مقالات بیشتر:

تست  چسبندگی سلولی

مشاوره جهت ساخت اتاق تمیز

مشاوره جهت تهیه تکنیکال فایل

تست  خون سازگاری و هولیز کنندگی

آزمون بررسی رشد سلولی

چگونه یک شرکت تحقیق می کند و محصولاتی را پیدا می کند که می توانند مجوز بگیرند؟

مراحلی که باید دنبال کرد:

مشخصات شرکت خود را آماده کنید

نام و عنوان شخص تماس؛

انگیزه (به عنوان مثال، تنوع، تکمیل خط تولید فعلی، کارایی).

امکانات تولید/بازاریابی؛

محصولات و خدمات فعلی؛

بازارهایی که در حال حاضر خدمت می کنند؛

حجم فروش؛

شرح نیازهای پژوهشی، به عنوان مثال، محصولات/فرآیندها، و غیره.

بازارهای هدف برای مجوز مورد نظر، با مشخص کردن اینکه آیا اینها بازارهایی غیر از بازارهایی هستند که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند یا خیر. و

انحصار، حفاظت مورد نظر

 

کجا نگاه کنیم؟

برای جستجوی محصولات و فرآیندها و غیره می توان از منابع زیادی استفاده کرد. تحت مجوز موجود است. می توانیم استناد کنیم:

متخصصان صدور مجوز که مشتریانی دارند که فرصت هایی را ارائه می دهند.

نمایشگاه های بین المللی صدور مجوز؛

انتشارات اشتراکی که فرصت های صدور مجوز را ارائه می دهند.

ادارات بازرگانی استانها در کشورهای خارجی؛

آژانس های فدرال، استانی و ایالتی در کشورهای خارجی؛

دایرکتوری های تجاری تولید کنندگان واقع در کشورهای خارجی؛

اتاق های بازرگانی کشورهای خارجی؛

بانک های دارای شعبه در خارج از کشور؛

دانشگاه های دارای امکانات تحقیقاتی؛

شرکت های تحقیق و توسعه؛

انجمن های صنفی؛

نشریات تخصصی؛ و

جایگزینی واردات

ارائه مشخصات شرکت خود و نیازهایی که به دنبال برآورده کردن آن است، به سازمان‌هایی در دسته‌های بالا، شما را قادر می‌سازد تا نام و آدرس مجوز دهندگان بالقوه را دریافت کنید. هنگامی که مستقیماً با آنها تماس می گیرید، مشخصات شرکت خود را برای آنها ارسال کنید و مطمئن شوید که آماده مجوز هستند.

همچنین می توانید از آنها بپرسید که آیا تا به حال به شرکت های دیگر مجوز داده اند یا خیر و اگر چنین است، نام، آدرس و غیره را به شما بدهند. و به شما اجازه تماس با این شرکت ها را بدهد.

 

امکان سنجی امکاناتی که پیدا کرده اید را تعیین کنید

مجوز دهنده باید اطلاعات کافی را در اختیار دارنده پروانه آینده قرار دهد تا بتواند امکان سنجی پروژه خود را در منطقه پیشنهادی تعیین کند.

مجوز دهنده باید بروشوری در مورد نام محصول، مواد و نام محصول و مشخصات، نیروی کار و زمان مورد نیاز برای ساخت، زمان تا بازار و رشد فروش، نام سایر دارندگان مجوز (با ذکر محل قرارگیری آنها و اعطای حق تماس با آنها) ارائه دهد. مزایای نسبت به رقابت، ارزیابی کل بازار، ضمانت ها، بازاریابی، آموزش های ارائه شده، شرایط مالی و غیره.

دارنده مجوز بالقوه سپس یک مطالعه امکان سنجی در زمینه خود و در بازار مورد علاقه خود انجام می دهد.

مجوزدهنده ممکن است از دارنده پروانه بالقوه بخواهد قبل از انتشار هر گونه اطلاعاتی، قرارداد عدم افشا را امضا کند. اگر مذاکرات طولانی باشد، مجوزدهنده می‌تواند برای محافظت از حق مذاکره برای مدت معینی، در حالی که صاحب مجوز احتمالی مطالعه امکان‌ سنجی خود را تکمیل می‌کند، یک تعهدنامه و یک پرداخت جزئی درخواست کند.

 

در حال مذاکره برای توافقنامه مجوز

به طور کلی، زمانی که مجوزدهنده اطمینان حاصل کند که دارنده مجوز بالقوه به طور جدی در حال بررسی گرفتن آن است، یک توافقنامه مجوز را به دارنده مجوز آینده پیشنهاد می کند. شرایط این قرارداد قابل مذاکره است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از طریق امکان سنجی شما و با در نظر گرفتن الزامات مالی قرارداد مجوز، باید مطمئن باشید که این فرصت سود و سود قابل قبولی را برای شما فراهم می کند. برای اطمینان از اینکه می توانید آنها را رعایت کنید، باید به حداقل مقررات هزینه سالانه توجه دقیقی کرد.

شرایط مجوز اعطا شده توسط مخترع، اگر برای اولین بار است که مجوز می دهد، باید بسیار معقول باشد، زیرا او باید به دنبال اعتباری باشد که اولین دارنده مجوز به او اجازه می دهد به دست آورد.

 

اگر شما یا شرکتتان بخواهید به شخص دیگری مجوز بدهید چه؟

شما نویسنده اختراعی هستید که ارزیابی مطلوبی دریافت کرده و آن را ثبت کرده اید. شرکت شما سرمایه یا مهارت لازم برای تولید و عرضه این محصول در بازار بین المللی را ندارد. در هر دو مورد، مخترع و شرکت ممکن است ترجیح دهند به جای تلاش برای تولید و بازاریابی محصول، مجوز فناوری خود را صادر کنند. به طور مشابه، صدور مجوز ممکن است تنها راه عملی برای یک شرکت باشد تا پتانسیل محصولاتی را که در اختیار دارد، درک کند.

 

اعطای مجوز به شرکت‌های مستقر در سایر نقاط کانادا یا سایر کشورها، فرصت‌های شما را افزایش می‌دهد و در عین حال خطرات شما را با استفاده از شرکت‌هایی که از قبل دارای قابلیت‌های تولیدی لازم و سطوح تجاری‌سازی مطلوب هستند، به حداقل می‌رساند.

مجوز می‌تواند به یک شرکت واحد اعطا شود، اما اگر این امکان پذیر نباشد، می‌توانید با تقسیم حقوق تولید بین شرکت‌های مختلف که هر کدام یک عنصر را می‌سازند و محصول نهایی توسط یک شرکت دیگر مونتاژ می‌شود، رویکردی چندگانه در نظر بگیرید. احتمالاً حتی داشتن آن توسط دیگری توزیع شده است. همچنین اگر مقیاس پروژه برای اجرای آن توسط یک دارنده پروانه بسیار بزرگ به نظر برسد، این روشی است برای کاهش ریسک.

صدور مجوز برای یک محصول، فرآیند، فناوری و غیره اساساً مانند جستجوی مجوز انجام خواهد شد. شما باید یک ارائه رسمی برای توضیح ویژگی های کاربردی و بازارپذیری مفهوم آماده کنید. این ارائه شامل موارد زیر خواهد بود:

پاکت نامه؛

تصاویر محصول؛

توضیحات محصول؛

اطلاعات تولید؛

تغییرات احتمالی محصول؛

مزایای محصول؛

نتایج تحقیقات بازار؛

اهداف پروژه شما؛ و

تجزیه قیمت

شما ارسالی خود را به همان منابع مشخص شده ارسال می کنید.

از شما به‌عنوان صادرکننده مجوز انتظار می‌رود که یک توافقنامه قانونی ارائه دهید که تضمین می‌کند هر یک از طرفین به طور کامل از حقوق و مسئولیت‌های خود آگاه هستند، که فراتر از تعیین حق امتیاز است. در این مرحله معمولاً برای مذاکره در مورد عناصری مانند:

حقوق انحصاری اختراع؛

مناطق اعطا شده؛

ماهیت دقیق موضوع مجوز (انتقال فناوری، مشخصات فنی، استفاده از علائم تجاری)؛

مسئولیت هزینه های ثبت اختراع در مناطق دارای مجوز؛

استفاده از مجوز برای پیشرفت های آینده محصول؛

اقدامات پیش بینی شده در صورت تاخیر دارنده مجوز در انجام تعهدات مالی خود؛

اجازه انتقال حقوق از هر شخص به شخص ثالث؛

مسئولیت صدمات ناشی از محصول؛ و

مقررات مربوط به فسخ قرارداد.

تعیین نرخ حق امتیاز قابل قبول برای یک محصول معین دشوار است زیرا هیچ قانون کلی وجود ندارد که بتواند در همه موارد اعمال شود. در حالی که نرخ های بین 3 تا 8 درصد فروش خالص رایج است، هر قرارداد مجوز منحصر به فرد است و تنها چیزی که در این زمینه اهمیت دارد، توافق بین مجوز دهنده و دارنده پروانه در ادامه مذاکرات است.

 

این نرخ ممکن است بسته به عوامل مختلفی متفاوت باشد، از جمله:

آیا محصول قبلاً توسط یک حق اختراع محافظت شده است یا خیر؛

که آماده عرضه به بازار است؛

که مجوز دهنده می تواند به محصولاتی اشاره کند که قبلاً موفق بوده اند.

اگر قصد دارید یکی از اختراعات خود را در اختیار شرکت های بزرگ قرار دهید، توجه داشته باشید که اکثر آنها سیاست های بسیار خاصی در مورد نحوه پاسخگویی به ارسال های ناخواسته دارند. معمولاً آنها با بیان اینکه سیاست هایشان در مورد چیست شروع می کنند.

 

 


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209