تست  سمیت سلولی به روش MTT؛ تست سمیت سلولی چیست؟

اصطلاح سیتوتوکسیک به معنای ایجاد مرگ سلولی است. تست سمیت سلولی 10993-5 ارزیابی بیولوژیکی مواد دارویی - قسمت 5: مشمول استاندارد تست های سمیت سلولی آزمایشگاهی.

 

تست‌های سمیت سلولی در شرایط آزمایشگاهی برای تعیین سمیت ماده بر روی سلول‌های پستانداران، به‌طور مستقیم یا از طریق انتشار، با عصاره‌های این ماده، بسته به دوز و زمان قرار گرفتن در معرض ماده مورد بررسی، استفاده می‌شوند. این سیستم های آزمایشی؛ مشاهده مورفولوژیکی آسیب سلولی، تعیین آسیب سلولی با روش های مختلف اندازه گیری، تعیین رشد سلولی، تعیین هرگونه تغییر در متابولیسم سلولی.

n/تست  سمیت سلولی به روش MTT

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

روش‌های تعیین سمیت سلولی معمولاً به روش‌های متفاوتی از طریق تماس مستقیم و تماس غیرمستقیم انجام می‌شوند. آزمایشات با تماس مستقیم از نظر کمی و کیفی ارزیابی می شوند. در نتیجه آزمایش اعمال شده بر روی سلول ها، مورفولوژی عمومی، حذف سلول از سطح، تخریب سلول و تغییرات در یکپارچگی غشاء ارزیابی می شود. در ارزیابی کمی، روش‌های مبتنی بر اتصال رنگ به سلول‌های زنده مانند MTT، XTT، جذب قرمز خنثی (NKA)، WST-1 که بسته به روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس از تماس مستقیم سلول استفاده می‌شوند. قابلیت زنده ماندن با نمونه روش های MTT و XTT با توجه به توانایی آنها در ورود به سلول و حل شدن در محیط به دو دسته تقسیم می شوند.

اگرچه تست‌های سمیت سلولی زیادی با مکانیسم‌ها و حساسیت‌های مختلف وجود دارد، آزمایش‌های سمیت سلولی متعدد در شرایط آزمایشگاهی مانند MTT، XTT و ... را می‌توان در آزمایشگاه ما انجام داد.

 

مقالات بیشتر:

تست  چسبندگی سلولی

تست  سمیت چشمی

باقیمانده اتیلن اسکاید 

تست  خون سازگاری و هولیز کنندگی

تست های سمیت سلولی

اولین آزمایش زیست سازگاری که در محدوده ارزیابی خطر بیولوژیکی دستگاه‌های پزشکی انجام می‌شود، آزمایش‌های سمیت سلولی در استاندارد ISO 10993-5: 2010 است. آزمایش سمیت سلولی آزمایشگاهی امکان تعیین کمی و کیفی سرکوب تکثیر سلول‌هایی را که در شرایط آزمایشگاهی با دستگاه‌های پزشکی در تعامل هستند یا اثرات کشنده (سیتوتوکسیک) آنها بر سلول‌ها را تعیین می‌کند. برای این منظور، مستقیماً با دستگاه پزشکی و اثر سیتوتوکسیک که ممکن است در نتیجه برهمکنش با موادی که ممکن است از دستگاه پزشکی نشت کند یا اغلب عصاره ها (عصاره ها) به دست آمده از دستگاه پزشکی رخ دهد، استفاده می شود. با استفاده از حلال هایی که پتانسیل برخورد قطبی، آپولار یا هر دو را دارند، اثر سیتوتوکسیک با برهمکنش با سلول ها ارزیابی می شود.

تست های MTT، انتشار آگار و انتشار فیلتر که در محدوده استاندارد ISO 10993-5 پذیرفته شده است توسط پرسنل متخصص در آزمایشگاه کشت سلولی آزمایشگاه آنالیز SIA انجام می شود. کدام یک از این آزمایشات را می توان توسط مشتری و آزمایشگاه ما توصیه کرد.

آزمایش MTT برای سلول های فیبروبلاست L929 استاندارد شده در غلظت های مختلف عصاره دستگاه پزشکی به دست آمده از یک حلال قطبی، غیرقطبی یا نیمه قطبی استفاده می شود و سمیت حاصل با روش های رنگ سنجی اندازه گیری می شود.

در آزمایش انتشار آگار، یک لایه آگار بر روی سلول های فیبروبلاست L929 رشد کرده در ظروف کشت سلولی تشکیل می شود. موادی که از دستگاه پزشکی که مستقیماً روی آگار قرار داده می شود یا از واحد آزمایش آغشته به عصاره دستگاه پزشکی نشت می کند از لایه آگار عبور می کند و به سلول ها می رسد و با سلول ها تعامل می کند و ممکن است اثرات کشنده ای از خود نشان دهد. این اثرات به صورت نیمه کمی ارزیابی می شوند.

در آزمایش انتشار فیلتر، سلول های رشد یافته روی فیلترهایی با قطر منافذ معین معکوس شده و روی آگار پوشانده می شوند. نشت مواد از دستگاه پزشکی که مستقیماً روی فیلتر اعمال می شود یا از موادی که عصاره به آن آغشته می شود از فیلتر عبور کرده و به سلول ها می رسد. یک ارزیابی نیمه کمی با اندازه گیری قطر ناحیه مناطق عاری از سلول تشکیل شده است.

بسته به ماهیت محصول، یک یا چند مورد از این آزمایش ها در صورت لزوم انجام می شود و ارزیابی سمیت سلولی دستگاه پزشکی انجام می شود.

 

آزمایشگاه‌ نیکوفارمد

در آزمایشگاه‌ نیکوفارمد، مطالعات سمیت سلولی بر روی فیبروبلاست‌های و رده‌های سلولی مختلف در صورت درخواست توسط کارشناسان ما با تصمیم‌گیری بر اساس محصول انجام می‌شود. مطالعات سمیت سلولی در محدوده تجهیزات پزشکی آزمایشی است که باید بر روی تمام محصولاتی که نیاز به آزمایش زیست سازگاری دارند انجام شود. در ابتدای آزمایش هایی است که باید در ارزیابی زیست سازگاری انجام شود. از آنجایی که این یک مرجع برای روشن کردن سایر آزمایش‌های زیست سازگاری است، قابلیت اطمینان آزمایش و نتایج بسیار مهم است. به همین دلیل، آزمایشگاه ما که دارای اعلامیه انطباق GLP است که یک گواهی کیفیت مهم است، این اطمینان را به مشتریان ارائه می دهد.

 

لطفا برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

تست های سمیت سلولی در شرایط آزمایشگاهی

این آزمایش پاسخ بیولوژیکی دستگاه پزشکی آزمایش شده، بسته به زمان تماس در بافت یا مایع بدنی است که با آن در تماس است، بر روی سلول های پستانداران. با استفاده از عصاره های نمونه تهیه شده بر روی سلول های کشت شده، سمیت ناشی از محصول مانند مرگ سلولی و رشد سلولی تعریف می شود. آزمایش های سمیت سلولی به صورت کمی و کیفی انجام می شود

 

 سمیت سلولی|تست سمیت سلولی


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209