آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار

یکی از روش‌های ارزیابی خاصیت آنتی‌باکتریال مواد شیمیایی بررسی به روش انتشار در آگار (agar diffusion method) است. مخصوصاً در مواردی که منسوجاتی همچون پدهای ضدعفونی کننده، باندهای دارای مواد آنتی‌باکتریال، الیاف آنتی‌باکتریال، چسب‌ زخم و یا سایر ابزار مشابه برای بررسی توان ضدمیکروبی تحت بررسی قرار می‌گیرند، بهترین راه ارزیابی آن‌ها روش انتشار در آگار است. در این روش قطعه‌ای از نمونه در مجاورت با میکروارگانیسم‌های مشخص شده قرار داده شده و تاثیر نمونه بر رشد میکروارگانیسم‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا انجام می‌شود.

d/آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

 

استفاده از مواد آنتی‌باکتریال در تهیه پارچه

بسیاری از منسوجات دارای مواد ضدباکتریایی هستند. کاربرد مواد ضدباکتریایی در فرایندهای نساجی می‌تواند مانع از رشد باکتری‌ها در کالاهای تولید شده گردد. در حقیقت رشد میکروبی در پارچه و منسوجات باعث تخریب بافت و یا ایجاد تغییر در رنگ و بوی آن گردد. به همین دلیل مواد آنتی‎باکتریال در پایان فرایند تولید به محصول اضافه می‌شود که علاوه بر افزایش کارآیی، مانع از فساد آن می‌شود. یکی از آزمایشات در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار است.

 

چالش‌های بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال برای منسوجات

در بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال مواد همیشه چالش‌های متعددی وجود دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال مواد، از طریق مجاورت نمونه با سوسپانسیون‌های میکروبی است. با توجه به این که منسوجات ماهیت جامد دارند، مجاورت آن‌ها به صورت یکنواخت با سوسپانسیون‌ها امکان‌پذیر نیست. همچنین در صورتی که این نمونه‌ها به صورت خرد شده مورد بررسی قرار گیرند، تاثیر بافت آن‌ها بر میزان بروز خاصیت آنتی‌باکتریال بررسی نمی‌شود که در این حالت بهترین راه استفاده از روش انتشار در آگار است. آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار، یکی از آزمایشات مهم در آزمایشگاه میکروبیولوژی مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا است.

 

مزایای آزمون خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار

در ارزیابی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار می‌توان اثربخشی مواد ضدعفونی کننده مختلف را در شرایط یکسان با هم مورد مقایسه قرار داد. همچنین با کاربرد غلظت‌های مختلف از یک ماده ضدعفونی کننده بر قطعات پارچه‌ای، می‌توان غلظت بهینه برای تاثیر ضدمیکروبی را به صورت نیمه کمی بررسی کرد. آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار، یکی از آزمایشات کاربردی در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا است.

 

انواع میکروارگانیسم‌ها در برابر مواد ضدمیکروبی

جهت بررسی خاصیت ضدمیکروبی باید میکروارگانیسم‌های مشخصی به عنوان نماینده انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها بررسی شوند. دیواره باکتری‌ها می‌تواند از جنس پپتیدوگلیکان یا لیپوپلی‌ساکارید باشد، که دسته اول در رنگامیزی میکروسکپی گرم به رنگ بنفش و گروه دوم در رنگامیزی میکروسکپی گرم به رنگ قرمز مشخص می‌شود. به همین دلیل به باکتری‌های دارای دیواره پپتیدوگلیکان گرم مثبت و به باکتری‌های دارای دیواره لیپوپلی ساکاریدی گرم منفی اطلاق می‌شود. آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار، یکی از آزمایشات مهم در آزمایشگاه میکروبیولوژی مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا است.

 

میکروارگانیسم‌های مورد استفاده برای بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال

با توجه به این که جنس دیواره باکتری در مقاومت آن نسبت به مواد ضدمیکروبی موثر است، از هر دو دسته میکروارگانیسم‌های گرم مثبت و گرم منفی یک مورد انتخاب شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اغلب استافیلوکوکوس ارئوس به عنوان باکتری گرم مثبت و اشریشیا کلی به عنوان یک باکتری گرم منفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار، یکی از آزمایشات مهم در آزمایشگاه میکروبیولوژی مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا است.

 

مرحله آماده سازی آزمون و نمونه

جهت آماده سازی بستر آزمون از پلیت دو لایه محیط کشت تریپتیک سوی آگار TSA استفاده می‌شود. این محیط کشت باید در پلیت‌هایی با قطر 10 الی 14 سانتی‌متر تهیه شود. لایه اول این محیط کشت کاملاً استریل است. بر روی سطح محیط کشت استریل یک لایه محیط کشت دیگر دارای میکروارگانیسم‌های مورد بررسی ریخته می‌شود. جهت انجام آزمون آنتی‌باکتریال از نمونه قطعه دایره‌ای شکل به قطر حدود 25 میلی‌متر بریده شده و بر روی محیط کشت مذکور قرار داده می‌شود. به همین دلیل نام دیگر این روش انتشار دیسک یا Disk Diffusion است. می‌توان از یک پارچه فاقد ماده آنتی‌باکتریال، به عنوان شاهد یا کنترل منفی استفاده نمود. آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار، یکی از آزمایشات میکروبیولوژی است که در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا انجام می‌شود.

 

مقالات بیشتر:

مرحله گرمخانه‌گذاری (انکوباسیون)

در این روش ماده آنتی‌باکتریال از بافت نمونه به درون آگار انتشار یافته و موجب ممانعت از رشد میکروارگانیسم‌ها می‌شود. پس از انجام آزمون پلیت‌ها به مدت 24 ساعت در گرمخانه با دمای 37 درجه سلسیوس قرار داده می‌شود. در صورتی که نمونه دارای خاصیت ضدباکتریایی باشد مانع از رشد میکروارگانیسم‌ها در لایه بالایی می‎شود که به صورت یک هاله عدم رشد میکروبی قابل مشاهده است. هر قدر که خاصیت ضدمیکروبی نمونه بیشتر باشد، هاله عدم رشد میکروبی بیشتر خواهد بود. آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار، یکی از آزمایشات میکروبیولوژی است که در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا انجام می‌شود.

 

ارزیابی نتایج

جهت ارزیابی نتایج هاله عدم رشد اطراف نمونه به کمک کولیس کالیبر شده اندازه‌گیری می‌شود. نکته مهم در این آزمون بررسی کاهش رشد میکروبی در اطراف نمونه است. چنان چه هاله عدم رشد میکروبی در اطراف نمونه مشاهده نشود می‌توان کاهش رشد میکروبی را در مقایسه با نمونه کنترل منفی بررسی و گزارش نمود. همچنین با برداشتن نمونه از سطح محیط کشت، باید رشد میکروبی زیر نمونه نیز بررسی شود. اگر زیر نمونه رشد میکروبی مشاهده نشود به معنای مطلوب بودن خاصیت ماده آنتی‌باکتریال به کار رفته در پارچه است. اما وجود رشد میکروبی در زیر نمونه نشان دهنده عدم تاثیر خاصیت ماده آنتی‌باکتریال است. آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار، یکی از آزمایشات میکروبیولوژی است که در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا انجام می‌شود.

d/آزمون بررسی خاصیت آنتی‌باکتریال به روش انتشار آگار

حاله عدم رشد میکروبی


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209