ساخت اتاق تمیز؛ شاید با مفهوم  اتاق تمیز یا حداقل به عنوان فضای کاری آشنا نباشیم. اتاق تمیز مکانی است که در آن محصولات با کنترل محیطی دقیق تولید می شوند و به گونه ای طراحی می شوند که سطوح پایین آلودگی را کنترل کنند، در فرآیندهایی که باید با شرایط تمیزکاری خاص انجام شوند. به عبارت ساده، یک محیط کنترل شده است که در آن محصولات تولید می شوند.

ایده این است که ورود، تولید و نگهداری ذرات آلاینده در اتاق تمیز و که در آن پارامترهای دیگر مانند دما و رطوبت کنترل می شود، به حداقل برسد. اینها عملاً در تمام صنایع مانند ساخت داروسازی، بیوتکنولوژی، تجهیزات پزشکی و همچنین در فرآیندهای حیاتی مانند هوافضا، نوری و غیره استفاده می شوند. که در آن ذرات کوچک می توانند بر روند تولید محصولات تأثیر های منفی بگذارند.

 h/ساخت اتاق تمیز

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

آیا کسی می تواند یک اتاق تمیز طراحی کند؟

پاسخ صحیح خیر است. داشتن یک متخصص در این زمینه ضروری است که بداند دمای مناسب، کنترل رطوبت، ذرات محیط را کنترل کند، زیرا به دلیل ماهیت ظریف منطقه، اتاق باید کاملاً ایزوله باشد تا اطمینان حاصل شود که محیط کاملاً تمیز برای فرآیندهایی که در داخل انجام می شود.

 

اتاق تمیز یک محیط کنترل شده است که در آن محصولات تولید می شوند. اتاقی است که در آن غلظت ذرات معلق در هوا تحت محدودیت های خاصی کنترل می شود. حذف آلودگی هوا در محدوده زیر میکرون در واقع یک فرآیند کنترلی است.

این آلاینده ها توسط افراد، فرآیندها، امکانات و تجهیزات تولید می شوند و باید به طور مداوم از هوا حذف شوند.

سطحی که این ذرات باید حذف شوند به استاندارد مورد نیاز بستگی دارد. رایج ترین استاندارد مورد استفاده استاندارد فدرال آمریکای شمالی 209E است. 209E سندی است که استاندارد کلاس های هوای پاک را در رابطه با ذرات معلق در هوا، در اتاق تمیز یا در مناطق تمیز ایجاد می کند. قوانین و رویه های سختگیرانه ای برای جلوگیری از آلودگی محصول رعایت می شود.

 

تنها راه کنترل آلودگی کنترل کل محیط است، بنابراین جریان هوا و جهت آن، فشار، دما، رطوبت و فیلتراسیون تخصصی باید به شدت کنترل شود و منابع این ذرات باید تا حدی کنترل یا حذف شوند. ممکن است.

اتاق‌های تمیز با استفاده از روش‌ها و پروتکل‌های بسیار سخت‌گیرانه طراحی و ساخته می‌شوند و اغلب در صنایع الکترونیک، داروسازی، پزشکی، هوافضا، خودروسازی و سایر صنایع که محیط تولید در آنها حیاتی است، یافت می‌شوند.

 

نظارت سریع هوا در یک اتاق تمیز، در مقایسه با هوای یک دفتر معمولی، تفاوت بزرگی را به ما می گوید. هوای یک دفتر معمولی حاوی 500000 تا 1000000 ذره (0.5 میکرون یا بزرگتر) در هر فوت مکعب هوا است. اتاق تمیز کلاس 100 طوری طراحی شده است که هرگز اجازه ورود بیش از 100 ذره (0.5 میکرون یا بیشتر) در هر فوت مکعب هوا را نمی دهد. اتاق‌های تمیز کلاس 1000 و کلاس 10000 برای محدود کردن ذرات به ترتیب به 1000 و 10000 طراحی شده‌اند.

 

قطر موی انسان بین 75 تا 100 میکرون است، ذره ای که 200 برابر کوچکتر (0.5 میکرون) از موی انسان است، می تواند باعث ایجاد آشفتگی بزرگ در یک اتاق تمیز شود. آلودگی می تواند باعث خرابی و هزینه های تولید بیش از حد شود، در واقع تلسکوپ فضایی هابل میلیاردر ناسا به دلیل آلودگی توسط ذره ای کوچکتر از 0.5 میکرون آسیب دید و طبق انتظار عمل نکرد.

هنگامی که اتاق تمیز ساخته شد، باید با همان استانداردهای بالا نگهداری و تمیز شود.

اتاق تمیز محیطی است که از نظر دما، کیفیت هوا از نظر تمیزی آن، طبقه بندی آن بر اساس غلظت ذرات و آلودگی شیمیایی هوا، تمیزی سطوح بر اساس غلظت ذرات و آلودگی شیمیایی، کنترل می شود. پس از آن کنترل آلودگی باکتریایی. رطوبت نسبی، تخلیه الکترواستاتیک (به نظر می رسد که این مهم نیست اما بستگی به آنچه در اتاق تمیز روی آن کار می شود) و فشار هوا کنترل می شود.

 

اختلاف فشار نیز بسته به فرآیندی که در حال انجام است بسیار حیاتی است: در صورتی که هر ماده ای خطری برای اپراتور داشته باشد، فشار محیط یا فضایی که فرآیند در آن انجام می شود باید دارای فشار منفی و تجهیزات با فشار منفی باشد. برای حفاظت از اپراتور و فیلترهای مربوطه برای حفاظت از محیط زیست.

 

مقالات بیشتر:

تست  چسبندگی سلولی

مشاوره جهت ساخت اتاق تمیز

در کاستاریکا اتاق های تمیز بی شماری در صنایع مختلف و متنوع وجود دارد که انواع آلودگی بسته به کاربرد مورد نظر کم و بیش مهم یا محدود کننده است. اتاق های تمیز برای ساخت وسایل پزشکی (ایمپلنت، کاتتر یا پروب، مواد یکبار مصرف یکبار مصرف در جراحی ها یا تزریقی)، در صنعت داروسازی در ساخت داروهای استریل در مقیاس بزرگ یا در تهیه انفرادی داروها در اندازه گیری در مقیاس بزرگ یا در بیمارستان ها در تهیه شیمی درمانی، در صنعت الکترونیک در ساخت نیمه هادی ها، دستگاه های ذخیره سازی و صفحه نمایش.

البته اتاق تمیز در صنایع نوری و لیزر، هوافضا، خودروسازی و صنایع غذایی کاربرد دارد، البته من از شرکت هایی در کشور که به این فعالیت ها اختصاص دارند و اتاق تمیز دارند بی اطلاع هستم. اتاق های عمل بیمارستان نیز باید به عنوان اتاق تمیز با تمام مقررات و مراقبت های تعیین شده توسط استاندارد عمل کنند.

در سال‌های اخیر ما موفق شده‌ایم که برخی از شرکت‌کنندگان را از بخش سازمانی به عضویت درآوریم، جایی که به‌روزرسانی و اجرای این استانداردهای ISO که داوطلبانه هستند بسیار مهم است.


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209