بررسی قابلیت رشد و مهار میکروب ها (GPT)

بررسی قابلیت رشد و مهار میکروب ها (GPT)؛ باکتری ها بخش مهمی از اکوسیستم هستند. آنها برای سلامتی و محیط زیست ما حیاتی هستند، نقش مهمی در تولید مواد غذایی دارند و ابزارهایی را در اختیار مهندسان زیستی قرار می دهند تا از خواص آنها و تولید ترکیبات استفاده کنند. با این حال، آنها همچنین می توانند مضر باشند و باعث آسیب و بیماری شوند. بنابراین، توانایی رشد این میکروب‌ها یک گام اساسی برای استفاده از قدرت آنها، شناسایی گونه های مضر و ارتقای درک و توانایی‌های ما است. در این مقاله، کشت باکتریایی، عوامل موثر بر شرایط کشت، مشکلات رایج و برخی از کاربردهای متعدد را در نظر می گیریم.

m/بررسی قابلیت رشد و مهار میکروب ها (GPT)
 

برای دریافت خدمات و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

کشت باکتری چیست؟

کشت باکتری روشی است که امکان تکثیر سلول های باکتری را در محیط هاب کشت  و یا روی محیط کشت تحت شرایط آزمایشگاهی کنترل شده فراهم می کند. شرایط دقیق مورد نیاز برای تکثیر مطلوب به گونه های باکتری مورد نظر بستگی دارد.

 

تفاوت بین محیط هوازی با محیط بی هوازی چیست؟

بیشتر باکتری ها می توانند تا حدودی در حضور اکسیژن رشد کنند که به کشت هوازی معروف است. اما برای رشد بهینه باید شرایط را متناسب با باکتری هدف تنظیم کرد. گونه هایی که در شرایط جوی یافت می شوند، مانند روی سطح پوست یا دستگاه تنفسی فوقانی، معمولاً در حضور اکسیژن به خوبی رشد می کنند. گونه هایی که به طور طبیعی در محیط های کم اکسیژن مانند زخم های عمیق یا آبسه ها یا اعماق اقیانوس یافت می شوند، معمولاً در غیاب اکسیژن - کشت بی هوازی بهترین رشد را خواهند داشت.

بعضی از آنها اصلاً نمی توانند در حضور اکسیژن رشد کنند و به آن ها بی هوازی اجباری می گویند. به عنوان مثال، فوزوباكتریوم و باكتروئیدها را می‌توان نام برد. نمونه هایی برای اهداف کشت عبارتند از سودوموناس آئروژینوزا 2 گرم منفی و مایکوباکتریوم توبرکلوزیس 3 که عامل ایجاد کننده سل هستند. با این حال، مطالعات نشان می دهد که هر دو می توانند در شرایط خاص تنفس بی هوازی انجام دهند. باکتری هایی که می توانند در شرایط هوازی یا بی هوازی رشد کنند و در صورت نبود اکسیژن از تنفس هوازی به تخمیر یا تنفس بی هوازی تغییر کنند، بی هوازی اختیاری نامیده می شوند. به عنوان مثال می توان به استافیلوکوک های گرم مثبت، 4 اشرشیاکلی (E. coli)، 5 سالمونلا6 و لیستریا spp..7 اشاره کرد.

 مقالات پیشنهادی: 

اندوتوکسین

استریلیتی

بار میکروبی

بررسی خاصیت ضد میکروبی انواع ضد عفونی کننده های پزشکی

بررسی قابلیت رشد و مهار میکروب ها (GPT) - روش های کشت باکتری

برای کشت موفقیت آمیز، باکتری ها نیاز به تامین مواد مغذی در محیط کشت دارند. فرمولاسیون های مختلفی برای برآوردن نیازهای غذایی مختلف گونه های باکتریایی وجود دارد. نوع محیطی که انتخاب می کنید به هدف کشت بستگی دارد. محیط های غنی، مغذی یا کامل می توانند در هنگام تلاش برای افزایش حجم یک کشت خالص و رساندن سلول های باکتریایی در شرایط خوب مفید باشند. از سوی دیگر، رسانه های حداقلی تنها نیازهای اولیه برای بقا را تامین می کنند و می توانند در دستکاری مسیرهایی که در باکتری روشن می شوند مفید باشند.

رسانه همچنین ممکن است به عنوان تعریف شده یا تعریف نشده طبقه بندی شود. همانطور که از نام ها پیداست، در یک رسانه تعریف شده، تمام مواد تشکیل دهنده شناخته شده است. محیط های تعریف نشده اغلب حاوی مخلوط های پیچیده ای از مواد مغذی و گونه های شیمیایی در نسبت های ناشناخته مانند عصاره مخمر هستند.

هر محیطی که انتخاب می‌شود، ممکن است به شکل مایع به‌عنوان یک کشت براث باشد، یا ممکن است آگار برای تنظیم محیط و اجازه رشد سلول‌های باکتری بر روی یک سطح جامد به آن اضافه شود.

کشت در محیط های مایع، به باکتری های موجود در مقایسه با کلنی های باکتری ساکن دسترسی آسان به مواد مغذی موجود می دهد. هم زدن ملایم برای پراکنده نگه داشتن باکتری ها در محیط های خود  در طول انکوباسیون می تواند به این دسترسی بیشتر کمک کند. رسانه های مایع همچنین مواد زائد را هنگام شکل گیری رقیق کرده و از طریق کشت توزیع می کنند. در نتیجه، جرم بیشتری از باکتری ممکن است برای حجم معادل مایع در مقایسه با محیط جامد به دست آید.

بنابراین ممکن است بخواهید از کشت‌های برای افزایش حجم کشت خود استفاده کنید، به عنوان مثال، هنگام استفاده از باکتری برای تولید ترکیب مطلوب، در تولید غذا یا استخراج DNA یا پلاسمید از آن.

هنگامی که به دنبال ذخیره سازی طولانی مدت سویه های باکتریایی هستید، ممکن است در محیط های مایع رشد کنند. سپس گلیسرول اضافه می‌شود که از انجماد کامل و در نتیجه لیز سلول‌های باکتریایی جلوگیری می‌کند و امکان نگهداری آن‌ها را در دمای 80- درجه سانتی گراد فراهم می‌کند.

 نگهداری طولانی‌مدت به این روش، سویه‌ها را حفظ می‌کند - هنگام جمع‌آوری سویه‌ها در مدت زمان طولانی مفید است - از از بین رفتن سویه‌های ارزشمند جلوگیری می‌کند و همچنین خطر جهش‌هایی را که ممکن است در اثر عبور مکرر رخ دهد کاهش می‌دهد.

 

آگار مغذی

افزودن آگار به محیط مایع، آن را قادر می‌سازد تا در ظروف پتری، به‌عنوان شیب‌دار یا در شاخه‌ها قرار گیرد. محیط جامد زمانی مفید است که بخواهید کلنی های فردی را از یک کشت مخلوط انتخاب کنید، به عنوان مثال هنگام خالص سازی یک نمونه تشخیصی. اگر می خواهید تعداد واحدهای تشکیل دهنده کلنی (cfu) را در یک حجم معین از نمونه مایع برشمارید، آبکاری و انکوباسیون روی محیط جامد نیز این امکان را می دهد. تلقیح بر روی شیب ها یا در کشت های چاقو نیز می تواند یک روش مناسب برای انتقال سویه ها از آزمایشگاه به آزمایشگاه بدون خطر نشت مواد بالقوه عفونی باشد.

 

محیط کشت اختصاصی

محیط کشت اختصاصی نیز در دسترس هستند که رشد گونه‌های خاص، گروه‌هایی از گونه‌ها یا سویه‌هایی با ویژگی‌های خاص را ترویج یا سرکوب می‌کنند. این ممکن است بر اساس توانایی سویه برای استفاده از مواد مغذی خاص، تولید محصولات جانبی خاص یا مقاومت به آنتی بیوتیک های خاص باشد. انتخاب ممکن است در هر دو محیط براث و یا جامد استفاده شود.

توانایی سویه برای رشد یا عدم رشد ممکن است با تغییرات رنگ در محیط های متفاوت نشان داده شود و اغلب برای شناسایی گونه ها یا زیرگروه های باکتریایی استفاده می شود. برای مثال، با نوارهای تست شاخص پروفایل تحلیلی (API)، باکتری‌ها با طیف وسیعی از بسترها کشت می‌شوند و الگوهای تغییر رنگ متفاوتی را بر اساس متابولیسم خود تولید می‌کنند و بنابراین شناسایی را ممکن می‌سازند.

 

کشت نوع خاص

کشت خالص، کشت خالصی است که فقط حاوی گونه های باکتریایی است که می خواهید رشد کنید.

 سهولت دستیابی به این امر احتمالاً به منبع نمونه شما، فراوانی گونه های هدف در مقایسه با گونه های دیگر و خود گونه مورد نظر بستگی دارد.

اگر منبع شما یک نوع خالص دیگر یا سویه‌ای است که جدا شده و در فریزر ذخیره شده است، ممکن است کشت از قبل خالص باشد. با این حال، اگر منبع یک نمونه بالینی یا محیطی باشد، احتمالاً بسیاری از گونه‌های باکتریایی دیگر و قارچ‌های بالقوه نیز وجود دارند که در شرایط کشت شما با خوشحالی رشد می‌کنند.

محیط های انتخابی و شرایط رشد محدود (به عنوان مثال، کشت هوازی در مقابل بی هوازی) می تواند به حذف گونه های غیر هدف و محدود کردن زمین کمک کند. رگه‌ گذاری نمونه بر روی محیط جامد به جای کشت براث، امکان شناسایی بصری کلنی‌های مورد علاقه را از پس‌زمینه عمومی فراهم می‌کند. ممکن است لازم باشد که کلنی های باکتریایی مورد نظر را چند بار روی صفحات آگار تازه بچینید و مجدداً قبل از اینکه بتوان کشت خالص به دست آورد. هنگامی که این امر به دست آمد، در صورت تمایل می توان آنها را در کشت مایع رشد داد. اگر گونه مورد نظر فقط در تعداد کم وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد چندین صفحه از نمونه اصلی به صورت رگه ای جدا شوند تا آنها را جدا کنند. برخی از گونه ها سریعتر و قوی تر از سایرین رشد می کنند، بنابراین این نیز عاملی است که باید در نظر گرفته شود.

 

 

 


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209