پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟؛ سیلر یا پر کننده کانال ریشه دندان جهت پر کردن فضاهای بین مواد هسته و دیواره‌های کانال ریشه با تشکیل یک توده منسجم بدون حفره عمل می کند. در واقع سیلرهای کانال ریشه به همراه مواد هسته جامد یا نیمه جامد برای پرکردن حفره ها و آب بندی کانال های ریشه در هنگام انسداد و پرکردن ناهنجاری ها در کانال ریشه استفاده می شود. انواع مختلفی از پر‌کننده‌ های ریشه در درمان ریشه دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. سیلرها اساساً بر اساس توانایی آب بندی، خواص چسبندگی، زیست سازگاری و اثرات ضد میکروبی انتخاب می شوند. آب بندی کل فضای کانال ریشه با مواد پرکننده زیست سازگار، یک کار چالش برانگیز برای موفقیت درمان ریشه است. در درمان کانال ریشه، موفقیت درمان عمدتاً به دستیابی به یک آب بندی فشرده مایع در انتهای کانال ریشه بستگی دارد، به طوری که از ورود و تجمع مواد محرک که باعث تجزیه بیولوژیکی می شود، جلوگیری کند.

m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟

   برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

پر کردن فضای کانال ریشه با دو جزء اصلی انجام می شود: مواد پرکننده هسته گوتا پرکا و سیلر کانال ریشه. گوتاپرکا مطلوب ترین ماده پرکننده زیست سازگار است که می تواند برای پر کردن فضای رادیکولار استفاده شود. اما این ماده به تنهایی برای ایجاد و اطمینان از آب بندی محکم سیستم کانال ریشه کافی نیست چرا که فقط با دیواره های عاجی مجاور سازگار است. با این حال، استفاده از سیلر ریشه برای پر کردن بی نظمی ها و ناهماهنگی های جزئی بین گوتاپرکا و دیواره کانال ضروری است.

از مهم ترین ویژگی های پر کننده های کانال ریشه دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:  

 

1- قابلیت ایجاد آب بندی مناسب.

2- رادیواپک بودن (در رادیوگرافی قابل مشاهده باشد).

3- دارای خاصیت ضد میکروبی.

4- پس از گیرش جمع نشده و تغییرات ابعادی نداشته باشد.

5- غیر تحریک کننده برای بافت های پری آپیکال.

6- نامحلول در مایع بافت.

7- زیست سازگار.

 

الزامات و روش های آزمون سیلر های کانال ریشه دندان

در مجموعه آزمایشگاه های نیکوفارمد آزمون های مرتبط با کنترل الزامات سیلر های کانال ریشه دندان مطابق استاندارد بین المللی ISO 6876 انجام می شود.

 m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟

   برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

در آزمون های بررسی جریان (Flow) و تعیین زمان کاری (Working time)، پس از آماده سازی نمونه مطابق با دستورالعمل تولیدکننده، مقدار مشخصی سیلر در مرکز یک صفحه شیشه ‏ای قرار داده می‏شود. مدتی بعد از شروع عمل مخلوط سازی، صفحه شیشه ای دیگر روی سیلر قرار داده شده و وزنه اضافی روی صفحه قرار داده می شود. ده دقیقه بعد از شروع اختلاط، وزنه برداشته شده و ماکزیمم و مینیمم قطر دیسک فشرده ی سیلر اندازه گرفته می شود.

 

m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟

 

در آزمون تعیین زمان گیرش (Setting time)، پس از آماده سازی مطابق با دستورالعمل تولیدکننده و برای مواد سیلری که جهت گیرش نیاز به رطوبت ندارند، یک قالب حلقه ای فولاد زنگ نزن روی صفحه شیشه ای قرار داده می شود و تا سطح آن با سیلر پر می گردد. هنگامی که زمان گیرش اعلام شده توسط تولیدکننده سپری شد، سوزن فرورونده به صورت عمودی روی سطح سیلر پایین آورده می شود. زمانی که دیگر سوزن درون سیلر فرو نرود به عنوان زمان گیرش سیلر تعیین می گردد.  

m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟

 

در مجموعه آزمایشگاه های نیکو فارمد و به منظور تعیین ضخامت فیلم (Film thickness) سیلر کانال ریشه دندان، ضخامت دو صفحه شیشه ای رو هم قرار گرفته، اندازه گیری می شود. سپس صفحه بالایی برداشته شده و مقداری از سیلر مخلوط شده مطابق با دستورالعمل تولیدکننده، در مرکز صفحه شیشه پایینی ریخته شده و سپس صفحه شیشه ای دوم بر روی نمونه قرار داده می شود. سپس نیروی مشخصی به طور عمودی به مرکز نمونه اعمال می گردد.. پس از 10 دقیقه از آغاز اختلاط، ضخامت مجموعه دو صفحه و سیلر ثبت می گردد. اختلاف ضخامت مجموعه صفحات با و بدون سیلر به عنوان ضخامت فیلم گزارش می شود.

مقالات بیشتر:

m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟

 

در آزمون انحلال پذیری (Solubility)، پس از آماده سازی سیلر مطابق با دستورالعمل تولیدکننده و برای مواد سیلری که جهت گیرش نیاز به رطوبت ندارند، یک قالب حلقه‏ ای از جنس فولاد زنگ نزن روی صفحه شیشه ای قرار داده شده و با یک مقدار اضافی سیلر مخلوط شده پر می گردد. قالب پر شده در آون با دمای °C (37±1) و رطوبت نسبی 95%، برای مدت مشخص قرار داده می شود. سپس نمونه از قالب خارج شده و وزن سیلر اندازه گرفته می شود.

دو عدد نمونه بدون تماس با یکدیگر به طور کامل در ظرف سرپوشیده محتوی آب قرار داده شده و به مدت 24 ساعت در آون نگه داشته می شوند. سپس محتوای ظرف با استفاده از فیلتر صاف می شود. آب به دست آمده در ظرفی دیگر در آون قرار داده شده و آب تا رسیدن به وزن ثابت تبخیر می گردد. اختلاف بین وزن اولیه ظرف و وزن نهایی به عنوان مقدار سیلر خارج شده از نمونه ثبت می شود.  

 

m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟ m/پر کننده کانال ریشه دندان چیست؟

 

مجموعه آزمایشگاه های نیکو فارمد آماده انجام آزمون های مرتبط با سیلر پر کننده کانال ریشه دندان مطابق استاندارد بین المللی ISO 6876 می باشد.


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209