نوار آزمون اکسیداز؛ میکروب‌شناسی شاخه مهمی از علم برای شناسایی و شناسایی میکروارگانیسم ها است. مطالعات در این زمینه در تشخیص بیماری، ایمنی مواد غذایی، نظارت بر محیط زیست و بسیاری از زمینه های کاربردی دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. تعدادی از آزمایش ها در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژیکی در هنگام شناسایی باکتری‌ها استفاده می‌شود. این مقاله به استفاده و اهمیت آزمون اکسیداز در میکروبیولوژی می‌پردازد. در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا، نوار آزمون اکسیداز جهت شناسایی و افتراق میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

تست اکسیداز چیست؟

تست اکسیداز یک ابزار تشخیصی است که توانایی متابولیسم اکسیداتیو یک میکروارگانیسم را ارزیابی می‎کند. اکسیدازها آنزیم‌هایی هستند که واکنش‌های اکسیداسیون را تسهیل می‌کنند. باکتری‌ها به دو روش انرژی تولید می‌کنند، یا با تخمیر و یا با اکسیداسیون مواد آلی که این گروه از باکتری‎ها آنزیم اکسیداز دارند و اصطلاحاً اکسیداز مثبت هستند. اگر باکتری آنزیم سیتوکروم اکسیداز داشته باشد (مانند سودوموناس، آئروموناس، نایسریا، موراکسلا، کمپیلوباکتر و پاستورلا) در صورت مجاورت با رنگ‌های احیاشونده تغییر رنگ می‌دهد و اگر اکسیداز منفی باشد (مانند اشریشیا و آسینتوباکتر) تغییر رنگ مشاهده نمی‌شود. اکثر باکتری‌های گرم مثبت اکسیداز منفی می‌باشند. در بین انتروباکتریاسه‌ها فقط باکتری پلزیوموناس شیگلوئیدس اکسیداز مثبت می‌باشد. در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا، نوار آزمون اکسیداز جهت شناسایی و افتراق میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این آزمایش به طور گسترده‌ای در شناسایی و طبقه‌بندی باکتری‌ها استفاده می‌شود. تست اکسیداز برای شناسایی آنزیم‌های سیتوکروم اکسیداز موجود در فرآیند تنفس سلولی میکروارگانیسم انجام می‌شود. این آنزم به عنوان یکی از کاتالیزورهای مهمی هستند که به استفاده از اکسیژن در واکنش‌های شیمیایی درون سلول کمک می‌کنند، به طور مثال در انتقال الکترون بین مولکول NADH و به عنوان دهنده الکترون و اکسیژن به عنوان گیرنده الکترون. باید توجه داشت که این آزمون جهت شناسایی هوازی یا بی‌هوازی بودن میکروارگانیسم‎ها به کار برده نمی‎شود. در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا، نوار آزمون اکسیداز جهت شناسایی و افتراق میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آزمون اکسیداز به کمک نوارهای آماده مصرف

یکی از ابزارهای اساسی مورد استفاده برای تست اکسیداز، نوارهای تست اکسیداز است. این نوارها برای تشخیص سریع و مطمئن واکنش اکسیداز طراحی شده‌اند. مراحل استفاده و استفاده از نوارهای تست اکسیداز به شرح زیر است:

تیمار نمونه: ابتدا نمونه میکروارگانیسم مورد بررسی در محیط آزمایشگاه تهیه می‌شود. معمولاً این نمونه بخشی از کشت میکروارگانیسم‌ها است. نمونه به کمک یک حامل غیرفلزی استریل روی قسمت شناساگر نوار تست اکسیداز قرار می‌گیرد. این قسمت از نوار اکسیداز حاوی معرف اکسیداز (N,N,N,N- تترامتیل پارافنیلن دی آمین دهیدروکلراید) است.

مشاهده تغییر رنگ : هنگامی که نوار با نمونه تماس پیدا می‌کند، اگر میکروارگانیسم موجود در نمونه دارای آنزیم‌های اکسیداتیو باشد، پس از گذشت پنج الی ده ثانیه تغییر رنگ در نوار تست اکسیداز مشاهده می‌شود. این واکنش به طور معمول با تغییر رنگ نوار کاغذ اکسیداز به رنگ آبی یا بنفش قابل شناسایی است.

ارزیابی نتایج: در صورت مشاهده تغییر رنگ، نمونه اکسیداز مثبت در نظر گرفته می‌شود. این نشان می‌دهد که این باکتری قادر به متابولیسم اکسیداتیو است. اگر تست اکسیداز منفی باشد، یعنی تغییر رنگی مشاهده نشود، میکروارگانیسم ممکن است مسیر متابولیسم غیراکسیداتیو داشته باشد. در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا، نوار آزمون اکسیداز جهت شناسایی و افتراق میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت آزمون اکسیداز

تست اکسیداز گام مهمی در شناسایی و طبقه‌بندی میکروارگانیسم‌ها است. این آزمایش به طور خاص برای افتراق و شناسایی باکتری‌ها استفاده می‎شود. باکتری‌های اکسیداز مثبت مانند گونه‎های سودوموناس را می‎توان با این آزمایش از سایر اعضاء اکسیداز منفی انتروباکتریاسه‌ها شناسایی کرد، زیرا متابولیسم اکسیداتیو دارند. این اطلاعات برای تشخیص این میکروارگانیسم بسیار حیاتی است. در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا، نوار آزمون اکسیداز جهت شناسایی و افتراق میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، آزمایش اکسیداز در مطالعات پایش محیطی میکروارگانیسم‌ها نیز استفاده می‎شود. وجود میکروارگانیسم‎هایی با پتانسیل اکسیداتیو را می‌توان با آزمایش اکسیداز بر کلنی‌های جداسازی شده از پایش هوا، سطوح یا سایر نمونه‎های محیطی تشخیص داد.

در نتیجه، نوارهای تست اکسیداز به عنوان یک ابزار ضروری در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی استفاده می‌شوند و نقش مهمی در تعیین خواص متابولیکی میکروارگانیسم‌ها دارند. این آزمایش برای شناسایی میکروبی در بسیاری از زمینه‎ها شامل مکروبیولوژی دارویی تا بهداشت و ایمنی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموعه آزمایشگاه‌های همکار نیکوفارمد آریا نیز، نوار آزمون اکسیداز جهت شناسایی و افتراق میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209