آزمون تحریک زایی


ست تحریک زایی چیست؟

تست تحریک زایی چیست و لزوم انجام این تست برای چیست؟ پوست و مخاط حیوان در اجرای آزمون تحریک زایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطابق استندارد ISO 10993-1 و سایر استانداردهای دارویی، تجهیزات پزشکی، محصولات دارویی، محصولات بهداشتی و سایر محصولاتی که با بدن انسان در ارتباط هستند باید به منظور اثبات Safety از نظر میزان تحریک‌زایی مورد بررسی قرار بگیرند و تست تحریک زایی روی آنها انجام گیرد.
مطابق استاندارد ISO 10993-1:2018، کلیه تجهیزات و ملزومات پزشکی سطحی شامل تجهیزات و یا ملزوماتی که با پوست سالم، غشای موکوزی و یا سطوح آسیب دیده مانند زخم در ارتباط هستند ملزم به انجام آزمون تحریک‌زایی می‌باشند.

اهمیت آزمون تحریک زایی

همچنین کلیه تجهیزات پزشکی در ارتباط با مسیر خون غیر مستقیم، بافت، استخوان، دندان و گردش خون و کلیه تجهیزات کاشتنی شامل تجهیزات در ارتباط با بافت یا استخوان و یا خون، هستند ملزم به انجام آزمون تحریک‌ زایی می‌باشند.
تحريك زايي (irritation) یک پاسخ آماسي موضعي بدون دخالت مكانيسم ايمني است که از مواد مورد آزمون حاصل می‌شود. در آزمون تحریک‌ زایی عموما از خرگوش آلبینو به عنوان مدل حیوانی استفاده می‌گردد.
بسته به نوع محصول، روش انجام آزمون تحریک‌زایی متفاوت می‌باشد. مطابق استاندارد ۱۰۹۹۳-۱۰، هفت دسته محصول از نظر نحوه بررسی تحریک‌زایی وجود دارند که در جدول زیر آورده شده است.

این آزمون مطابق جدول زیر در سه نوع محصول پزشکی انجام می‌گیرد.

 

این دستور کار تست تحریک زایی که در آزمایشگاه تخصصی نیکوفارمد انجام میپذیرد، برای تست و بررسی تحریک‌ زایی محصولات استریل یکبار مصرف و اغلب وسایل پزشکی در شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی کاربرد دارد.

کلیه درجات مربوط به علائم قرمزی و پوسته ریزی و کلیه درجات مربوط به علائم ایجاد ورم که پس از ۲±۲۴، ۲±۴۸ و ۲±۷۲ ساعت ثبت شده‌اند را به طور  جداگانه برای هر نمونه آزمایش و هر نمونه شاهد در هر حیوان مطابق استاندارد ISO 10993-10 محاسبه نموده و پس از طی مدت زمان آزمون، در صورتی که تحریک‌زایی موارد مورد آزمون کمتر از مقدار ذکر شده در استاندارد باشد، محصول می‌تواند به عنوان یک ماده سالم در انسان مورد استفاده قرار بگیرد.

تحریک زایی (irritation): پاسخ آماسي موضعي بدون دخالت مكانيسم ايمني كه از تاثير منفرد، تكرار شونده يا مداوم مواد مورد آزمون حاصل شود.
روش دوز-پاسخ: این روش به طور کمی، ارتباط بین دوز یک ماده را در ایجاد واکنش زیستی بررسی می‌کند.
کنترل مثبت و منفی (negative and positive control): جهت اطمینان از نتایج آزمون و عدم تاثیر سایر متغیرها در پاسخ‌های بدست آمده، از کنترل مثبت و منفی در آزمون استفاده می‌شود . کنترل منفی (negative control) ماده اي بسيار شبيه به ماده مورد آزمون بوده و به هنگام آزمون موجب تحریک نمی‌شود . کنترل مثبت (positive control) ماده ايست كه به هنگام آزمون ايجاد پاسخ تحريكي قابل تكرار نمايد.
خيز (edema): تورم ناشي از نفوذ و انتشار غيرطبيعي مايعات در بافتها

سرخي (erythema): قرمزي پوست يا غشاي مخاطي
جوشگاه (اسكار) (eschar): اثر باقيمانده زخم به صورت ناحيه بي‌رنگ شده ناشي از ريزش پوست
روش آزمون تحریک پوستی به روش واکنش درون جلدی حیوانی

این آزمون تحریک زایی برای محصولات پزشکی که به عنوان ایمپلنت استفاده می‌شوند از طریق تزریق عصاره استخراجی از آنها به زیر پوست انجام می‌شود.
توجه: هر ماده‌ای که تحریک کننده بودن آن برای پوست، چشم یا مخاط ثابت شده باشد یا دارای ۲≥ pH یا ۵/۱۱≤pH باشد، نباید مورد آزمون درون جلدی قرار گیرد، مگر در موارد استثنائی که توجیه پذیر و مستند باشند.
صحه‌گذاری روش تست تحریک زایی

صحه‌گذاری روش انجام آزمون  با استفاده از نمونه‌های کور انجام می‌گیرد. به منظور کنترل کیفی آزمون تحریک زایی ، شرکت نیکوفارمد از نمونه‌های کور استفاده می‌نماید. بدین ترتیب که تعدادی آزمون که برخی از آنها به عوامل تحریک‌زا آلوده شده ‌اند به آزمونگر آزمون بدون اطلاع ایشان سپرده می‌شود و در صورت تایید نتایج مطابق انتظار، از صحت انجام آزمون اطمینان حاصل می‌شود .

آزمون تحریک ­زایی (Irritation Test):
 
تحریک پوستی یک فرآیندی است که در آن پوست با یک ماده شیمیایی یا بیولوژیکی تحریک می ­شود تا واکنش­ های مختلفی از جمله قرمزی، تورم، خارش و یا تغییرات دیگر را نشان دهد. آزمون تحریک زایی یکی از آزمون­ های زیست سازگاری است که بصورت درون تنی (in vivo) مطابق با استاندارد بین المللی ISO 10993-10 در مجموعه آزمایشگاه نیکوفارمد بر روی خرگوش آلبینو جوان و بالغ انجام می­ گیرد.
وسایل و تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی-بهداشتی و محصولات دارویی به دلیل مصارف گسترده و متنوع انسانی، بایستی از جنبه ­هاي مختلف بیولوژیک مورد ارزیابی قرار گیرند. یکی از رایج­ ترین آزمون­ هاي ارزیابی حساسیت به مواد شیمیایی و مواد بیولوژیکی، آزمون­ تحریک ­زایی می­باشد که انجام آن براي اغلب وسایل پزشکی، محصولات دارویی و آرایشی-بهداشتی توصیه شده است.
این آزمون به روش­ های متفاوتی انجام می­ گیرد که شامل موارد زیر می­باشد:
  • آزمون تحریک زایی پوستی (Dermal irritation test)؛ عمومی ­ترین نوع آزمون تحریک ­زایی است.
  • آزمون تحریک زایی چشمی (Ocular irritation test)
  • آزمون تحریک زایی مخاط دهان (Oral mucosa irritation test)
  • آزمون تحریک زایی آلت تناسلی (Penile irritation test)
  • آزمون تحریک زایی رکتوم (مقعد) (Rectal irritation test)
  • آزمون تحریک زایی واژن (Vaginal irritation test)
در آزمون تحریک ­زایی پوستی نمونه مورد نظر بطور مستقیم یا پس از عصاره­ گیری مطابق با استاندارد بین المللی ISO10993-12 بر روی پوست سالم و تراشیده شده خرگوش اعمال می­ شود و نواحی مورد آزمون در بازه­ های زمانی 1، 24، 48، 72 ساعت و 14 روز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و سپس واکنش­ های پوستی از قبیل؛ التهاب، قرمزی، خارش، خشکی و سایر تغییرات با استفاده از جدول زیر امتیازدهی شده و درجه بندی می ­شوند.
مراحل انجام آزمون تحریک­ زایی پوستی (مطابق فلوچارت):
1- آماده سازی نمونه آزمون و یا عصاره­ گیری از نمونه آزمون
2- آماده سازی و بیهوشی حیوانات مورد آزمون
3- اصلاح کردن ناحیه مورد نظر
4- مشخص نمودن نواحی مورد نظر به منظور اعمال نمونه آزمون
5- اعمال نمونه آزمون در نواحی مشخص شده
6- نظارت واکنش­ های پوستی، امتیاز دهی و درجه بندی
7- تحلیل نتایج و نتیجه گیری
آزمون تحریک زایی

g/آزمون تحریک زایی

1- آماده ­سازی و بیهوشی خرگوش آزمایشگاهی

e/آزمون تحریک زایی

2- تراشیدن مو، اعمال نمونه آزمون و بانداژ کردن

d/آزمون تحریک زایی

3- نظارت واکنش ­های پوستی، امتیازدهی و درجه ­بندی واکنش­ های پوستی




ایمیل : nikopharmed[a]gmail.com تلفن تماس : 02144184570 موبایل : 09926062450

ارتباط در بستر واتساپ با نیکو فارمد
Close and go back to page
© کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد نیکوفارمد محفوظ می باشد . | طراحی ، توسعه و سئو 09122452209